Alweer 2 weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu Alweer 2 weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu

Alweer 2 weken in Suriname

Door: Leonie Veldman

Blijf op de hoogte en volg Leonie

19 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
Daar ben ik weer, even een update van mij want het is alweer een week geleden, ik wilde het vaker gaan bijhouden maar het lukt domweg niet, de tijd vliegt hier voorbij.
Dat is natuurlijk alleen maar goed hihi, inmiddels zit ik hier alweer 2 weken, het gaat echt super snel!
ik wens jullie veel leesplezier!!

Donderdag 12 februari
Gisteren was mijn moeder jarig en hebben we even geskyped, ik had haar een kaart gestuurd met een reep chocolade via hallmark, dit was gelukkig goed aangekomen.
Vandaag is mijn opa jarig, ook met opa heb ik even geskyped, zijn eerste verjaardag zonder oma.
Dat is voor opa erg moeilijk, maar ook voor mij, ik ben namelijk ook niet bij hem.
Gelukkig hadden we vandaag veel op het programma zodat ik er niet de hele dag aan hoefde te denken. Ik ben de dag heerlijk begonnen met 5 km hardlopen om mijn hoofd eens leeg te maken.
Aan het einde van de ochtend zijn we met een busje naar de markt gegaan, we wilden groente en fruit inslaan voor de hele week zodat we niet elke dag naar de chinees(supermarkt) op de hoek hoefden. Op de markt hebben we ook Javaanse bami gekocht, dit moet je gegeten hebben als je in Suriname bent geweest. Toen we terug waren van de markt zijn we doorgefietst naar de supermarkt, we zagen daar heel veel lekkere dingen. We hadden verschillende recepten opgeschreven uit het receptenboek dat we van Chantal (onderbuurvrouw) hadden gekregen. Daarvoor zochten we de ingrediënten. Al met al hadden we erg veel boodschappen en moesten we met een doos vol op de fiets, ook hadden we een tray met 6 literflessen water mee. Dagmar de doos achterop de fiets en ik het water. Lisette wees ons de weg en zorgde ervoor dat we niet hoefde te stoppen.
’s Avonds heb ik de bami gegeten, hij was heeeeeeeerlijk! Daarna heb ik even GTST terug gekeken en ben ik vroeg naar bed gegaan.

Vrijdag 13 februari
Vanmorgen vroeg op gestaan, ik wilde weer even naar de trimbaan, in het weekend zouden we weinig tijd hebben. Heerlijk een interval training gedaan, 200 meter in 44 seconden en daarna 2 minuten rust. Daarna hebben we ons klaargemaakt om naar het Valentijn dance event te gaan op het SPI (pedagogisch instituut = pabo maar dan op mbo niveau) Het begon om kwart over 9 dus we waren mooi optijd om 5 voor 9, helaas zat alles vol!
We stonden achterin in het midden zodat we het nog wel konden zien, hier werden we weggestuurd omdat daar mensen langs moesten lopen. Net toen we opzij gingen kwamen er grote auto’s aan met geblindeerde ruiten en zwaailichten. Wij dachten dat moet wel een beroemd iemand zijn, niemand minder dan mevrouw Bouterse kwam uit de auto, zij had computers aan het SPI geschonken.
Alle studenten vonden dit natuurlijk geweldig en joelden en klapten voor mevrouw Bouterse, First Lady. Na alle officiële toespraken begon dan eindelijk het dansspektakel. De leerlingen zagen er super mooi uit, ze waren erg creatief geweest met hun haar, make-up en hun kleding. Dit alles deden ze dan ook voor een cijfer. De dansjes waren super leuk om te zien en sommige ook heel professioneel. De leerlingen werden beoordeeld door een jury bestaande uit leerkrachten van hun school. Na de optredens was er een special Guest, Damaru die het liedje tuintje in mijn hart met Jan Smit heeft opgenomen kwam op het podium om een aantal nummers te zingen. Erg leuk om mee te maken, hij zong ook het nummer, tuintje in mijn hart.
Hij bracht het erg leuk en betrok ook de studenten erbij, zij moesten met hem mee komen zingen anderen moesten tegen elkaar strijden met een dansje. Toen we ’s avonds wilde kaarten kwam Sanjai, de buurman van beneden met heerlijke Surinaamse hapjes, zijn vriendin Chantal had deze gemaakt. We zijn naar beneden gegaan en hebben gevraagd of ze ook wilde kaarten. Dit vonden ze wel leuk en zo hebben we ze die avond leren 1000 kaarten. Een erg gezellig en leuke avond hebben we gehad.

Zaterdag 14 februari  Valentijnsdag
Vandaag mijn eeste baalmomentje, ik was een beetje zat van al het hangen en wilde graag wat zien. Gelukkig gingen we ’s middags naar de mall (winkelcentrum) hier hebben we de verschillende winkels bekeken. Ook zijn we langs de bioscoop gelopen om het filmprogramma te bekijken, best een mooie bioscoop. We willen graag woensdag naar Fifty Shades of grey gaan samen met Chantal.
Ondertussen had ik mijn lieve vriendje geapt of mijn kaartje en mijn cadeautje goed waren aangekomen en dit was gelukkig zo hihi, zo was ik toch een beetje bij hem op Valentijnsdag.
’s Avonds gingen we koken met Steven, Sanjai en Chantal, dit zijn onze behulpzame onderbuurtjes. We hebben heerlijke dingen gemaakt. Snijbonen, aardappelen gekookt in heerlijke kruiden, kip, rijst en aubergine (Boulange in het Surinaams) met ui, knoflook en peper. We hebben gezellig samen nog wat gedronken en gegeten. Toen Sanjai weg ging omdat hij moest werken hebben wij met z’n 5en nog een potje gekaart.

Zondag 15 februari
Vanochtend vroeg opgestaan om te gaan hardlopen. Helaas pakte dit niet zo goed uit, we zijn goed beveiligd en hebben een extra slot in de deur. Dagmar was vergeten de sleutel uit haar broekzak te halen. Ik was helemaal klaar en doorzocht het hele huis naar de sleutel, nergens te vinden. Balen, er zat niets anders op dan maar weer terug in mijn bed te kruipen. Tegen 11 uur zijn we naar fort Zeelandia gefietst. We wilde graag iets meer zien van Suriname en dit is wel een van de bekendste plekken. Toen we onze fietsen daar wilde parkeren zij er een man dat hij op onze fietsen ging letten voor een kleine vergoeding. We zijn er niet op ingegaan en hebben de fietsen neergezet. Tegen 12 uur startte de rondleiding, de mevrouw die wat vertelde gaf teveel info en was erg saai. Tegen 1 uur zijn we hem gepeerd en hebben zelf nog wat bekeken. Daarna zijn we naar huis gefietst. De meneer bij de fietsen was erg teleurgesteld dat we hem niets gaven voor het bewaken van onze fiets haha. Toen ik thuis ontdekte dat er mieren in mijn laptop liepen begon ik helemaal te gillen en gieren en werd ik erg boos. De huisbaas was op dat moment aanwezig, het waren maar kleine mieren en ze deden niets ik moest me niet aanstellen…. Pffffff. Ik ben naar de winkel gelopen om desinfectie middel te halen samen met Dagmar. We hebben het sterkste spul genomen, niet echt goed voor mijn laptop ik kreeg er dikke witte strepen van maar de mieren gingen weg. We bedachten dat we een grote schoonmaak gingen houden. Erg lastig want ons water was ook al op vanaf half 2 ’s middags de tank was leeg gegaan, we hadden teveel verbruikt en hij was nog niet weer vol. Tussen de bedrijven door hadden we ook nog een gesprek met Vandana onze stagebegeleider in Suriname. Na het gesprek zijn Dagmar en ik verder gegaan met schoonmaken en is Lisette met Steven naar de MAC gereden. Ze heeft ons wat lekkers meegenomen en we hebben heerlijk gegeten. Later ontdekte we dat de WiFi het niet meer deed, helaas dus geen moordvrouw kijken. Erg vervelend!

Maandag 16 februari
Vannacht heb ik slecht geslapen en daarom ben ik nu dus heeeeeel erg moe. We moeten naar stage om te observeren en interviews af te nemen. Ook wil ik vragen of ik morgen de rekenles kan geven in de groep. Ontzettend spannend maar het moet er toch maar een keer van komen.
Vanmiddag bij thuiskomst nog steeds geen wifi, dus ik heb maar even mijn vodafone wereld internet aangezet 32 MB voor 5 euro. Alle gemiste mails, apjes en berichtjes kwamen binnen. Helaas was dit van korte duur van 32 MB internet is zo op, wel fijn iedereen ff te kunnen zeggen dat de WiFi het niet meer deed. Sander had ons gemaild en wilde ons bellen voor een gesprek over ons onderzoek. We zijn erg benieuwd naar zijn reactie op wat we gedaan hebben.
We wilden vanavond gaan hardlopen maar het regent al vanaf 17:00 keihard, ook dat gebeurt hier in Suriname het is niet alleen maar rozengeur en zonneschijn ;)

Dinsdag 17 februari
Vandaag mijn eerste les geven op stage, spannend!! De juf sprak de leerlingen streng toe voordat ik mijn les mocht geven. Ik ging vervolgens ook nog even mijn regels duidelijk maken en liet de leerlingen een teken ziet dat ik gebruik in Nederland. Ik vertelde erbij dat de leerlingen in Nederland wisten dat het betekende dat ze stil moesten zijn. Een enkeling deed het met mij mee, anderen keken me verbaasd aan. Vervolgens begon ik mijn les, de leerlingen hier moeten veel overschrijven wat de juf op het bord schrijft. Ook moeten ze alle sommen uit hun boek overnemen in hun schrift, dit kost erg veel tijd. Ik wilde de leerkracht laten zien dat het niet nodig is. Ik vertelde de leerlingen dan dus ook dat ze alleen het eerste rijtje helemaal op moesten schrijven, het tweede en derde rijtje moesten ze alleen de antwoorden opschrijven. De les verliep vlot en de leerlingen waren aan het werk, ik kon mijn loopronde doen. De juf liep in en uit en wanneer een kind ook maar even andersom zat begon ze al te schelden en te tieren. Wel vervelend want ik dacht toch echt dat ik de les gaf? Het blijkt wel dat de kinderen niet gewend zijn om af te wijken van hun patroon, daar kwam ik achter bij het lopen van mijn ronde en het nakijken van de schriften. Alle rijtjes sommen waren overgenomen van alleen antwoorden opschrijven hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord.
’s Middags hadden we telefoon van Sander, we waren best goed bezig met ons onderzoek maar we hadden het veel te uitgebreid. Het was te groot opgezet voor de tijd die we maar hebben, we moesten het kleiner houden. Hier gaan we ons op onze vrije dagen maar even druk mee bezig houden.

Woensdag 18 februari
Vandaag ons laatste dagje stage van deze week. Ik wilde de toetsgegevens van de leerlingen inkijken. Ook wilde ik een interview houden met de juf van de groep zodat ik een beter beeld krijg van het rekenonderwijs op deze school. Toen ik vroeg of de juf misschien ook toetsgegevens had kwam ze met de toetsboekjes aanzetten. Ik vroeg of ze misschien ook op een formulier had waar de leerlingen op uitvallen en waar niet op. Helaas had ze dit niet, de juf van de andere klas had dit ook niet. Ik heb heerlijk 84 toetsboekjes zitten analyseren om te kijken waar de leerlingen het meest op uitvallen. Ook heb ik nog de juf geïnterviewd en daarna was de ochtend alweer om. Uit school zijn we gelijk langs de Cambio gefietst om geld te pinnen en langs de Chinees om eten en drinken te halen.
Voor de middag hadden we heerlijke noodles gekocht, hmmm lekker. Toen we thuis kwamen kwam Steven weer met een nieuw kastje voor de internet verbinding, hij had 3 vrouwen heeeeeel erg blij gemaakt want wat misten we onze internetverbinding haha. We hebben de rest van de dag alleen maar lopen appen, skypen en facebooken haha, oke een beetje overdreven maar we waren erg druk met onze telefoon. Tegen half 5 zijn we richting de tandarts gefietst, Dagmar had een losgeknapte vulling, al met al hebben we hier 2 uur gezeten. Toen we weer thuis waren heb ik lekker met Stefan geskyped en is Lisette wentelteefjes gaan bakken heeeeerlijk!
Vanavond heerlijk met een goed boek optijd naar bed, misschien kan ik dan morgenvroeg nog even rennen!

Bedankt voor het lezen, ik laat snel weer van me horen!
Liefsss

  • 19 Februari 2015 - 17:42

    Linda:

    jeetje zeg, jullie zijn al goed geïntegreerd. Goed zo dames. Fijn dat de wifi weer werkt. Nog 6 weekjes............zo zin in

  • 20 Februari 2015 - 21:14

    Daphne:

    Haha even de tijd genomen voor je verhaal!

  • 20 Februari 2015 - 22:01

    Tamara Buijse:

    Heel leuk om te lezen! Veel succes op school, je hebt er nog wel een flink karwei aan, zo te lezen! Zal niet makkelijk zijn om hun gewoontes te doorbreken, maar je kunt het;) Groetjes, Tamara

  • 24 Februari 2015 - 20:08

    Bartoom:

    leuk om te lezen.
    Ik zit nu op mijn werk, ook leuk, maar goh wat krijg je dan zin om te gaan zeg!
    nog ff

    greetz bart

  • 27 Maart 2015 - 21:39

    Erwin En Janiens Niet Overgekomen.:

    super om alles na te lezen wat je daar in Suriname bezig houd, heel veel liefs van ons en de boys.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Ik heb deze pagina aangemaakt om de mensen die het leuk vinden op de hoogte te houden van mijn avonturen in Suriname. Op 3 februari vertrek ik voor 3 maanden naar Suriname samen met een klasgenoot van de pabo. Ik ga proberen hier wekelijks een verslag op te plaatsen :)

Actief sinds 07 Nov. 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 8353

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage + afstuderen in het Buitenland

Landen bezocht: