Alweer 1 maand in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu Alweer 1 maand in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu

Alweer 1 maand in Paramaribo

Door: Leonie Veldman

Blijf op de hoogte en volg Leonie

04 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal,

Weer even een berichtje van mij! Ik zit nu onderhand al een maand in Paramaribo en ik heb het nog steeds erg naar mijn zin! Het is fijn om te zien dat iedereen mij volgt en de berichtjes op mijn blog doen me goed. Ik ga jullie weer even verslag doen van de afgelopen dagen, we hebben weer genoeg meegemaakt. Om maar eens te beginnen met onze vrije woensdag, de dag van de revolutie.

Woensdag 25 februari
We wilde op de fiets naar stage om te zien hoe ver het fietsen was, zodat we eventueel een keer met de fiets konden gaan als we daar zin in hadden.
Helaas regende het heeeeeeel erg hard, het kwam met bakken uit de lucht, wat een weer.
Eerst hebben we dus maar in onze pyjama moordvrouw teruggekeken. Daarna ben ik nog even weer in bed gaan liggen want ik had die nacht slecht geslapen.
Het lukt me niet te gaan slapen en ik kreeg het er even helemaal aan, mis oma heel erg en wist even niet wat ik er mee aan moest. Gelukkig riep Dagmar voor het eten, we gingen ’s middags zuurkool eten omdat Dagmar van 5 tot 7 een dansevenement had. Om 5 uur gingen we naar de trimbaan, daar was het dansevenement. Ik dacht dat het professioneel dansen was dus deed maar niet mee. Toen ik het zag baalde ik het ontzettend, het was gewoon bewegen op muziek. Ik heb een uur staan kijken maar het regende erg hard, toen ben ik naar huis gefietst. Hier heb ik Divorce gekeken. Om half 9 ben ik maar naar bed gegaan, ik was doodop.

Donderdag 26 februari
Vandaag wilde we naar de vlindertuin. Helaas regende het in de ochtend en we besloten thuis te blijven en ons ticket te regelen. Het was een heel gedoe, via internet lukte het niet dus op naar KLM hoofdkantoor, hier moesten we maarliefst 139 € betalen. 120€ ticket, 15€ administratiekosten en 4€ voor de pintransactie, pfff wat een geld. Daarna op de fiets naar de markt voor een heerlijke bak bami voor die avond. Toen we daar klaar waren zijn we gelijk maar doorgefietst om onze fiets nog een maand te verlengen, anders moesten we dit volgende week doen. We waren toch in de buurt dus zijn maar gelijk langs gegaan, dit was geen probleem. Toen dit alles geregeld was gingen we weer naar huis, de cijfers van rekenen waren bekend! Dagmar had gelukkig een 6, ik daar in tegen had helaas een 4, weer niet gehaald. Ik baalde als een stekker, maar er was niets aan te doen. Ik denk dat dit officieel de slechtste dag tot nu toe was!

Vrijdag 27 februari
Vandaag de dag goed begonnen met 5 km hardlopen. Daarna nog even gezellig met opa geskyped en klaargemaakt om naar de vlindertuin te gaan. We moesten met lijn 1 naar de stad en vanaf daar konden we een PL busje nemen dat tussen Paramaribo en Lelydorp reed. Vanaf de eindhalte was het nog z’n 2 km naar de vlindertuin. Dagmar en ik vonden het heerlijk om te lopen dus dit hebben we ook gedaan. We liepen ongeveer 1,5 km pal in de zon, we kwamen langs een huis met twee waakhonden, het hek waar de honden achter hoorden te zitten stond los. Eerst stopte ik even met lopen, de honden blaften heel hard. Dagmar zei dat we rustig door moesten lopen, dit deden we dan ook. De honden kwamen achter ons aan en ik was super bang. We waren immers niet ingeent tegen een beet van een dier. Iets verderop stopte een auto en vroeg of we naar de vlindertuin gingen, er zat een Nederlandse vrouw in met haar vriend. We mochten mee rijden, al was het niet zo ver meer. Wij stapten blij in omdat we zo bang waren van de honden. Binnen een minuut stonden we voor de vlindertuin hihi.
De vlindertuin was erg mooi, er was een wandelroute en we hebben ook nog schildpadden en slangen gezien. Deze werden gekweekt om te importeren naar bijvoorbeeld dierentuinen bij ons in Nederland. De schilpadden hebben de mensen hier soms ook als huisdier. We hebben een rondleiding gehad en hebben zelf nog wat rondgekeken in de vlindertuin. Toen we in de stad waren hebben we lekker schaafijs gekocht en de bus genomen naar de brokopondolaan. Lisette, Jp en haar moeder hadden heerlijk gekookt ’s avonds en we konden zo aanschuiven, het was erg gezellig. Chantal had helpen koken en Sanjai kwam ook nog even. WE hebben het spelletje wie ben ik gedaan en een aantal drankjes gedronken.

Zaterdag 28 februari
Vandaag konden we heerlijk uitslapen, helaas niet helemaal gelukt, het lukt hier niet zo goed op de één of andere manier. ’s Middags zijn we even naar de mall gegaan om onze kaartjes te posten. Daarna gingen we bakabana maken met Chantal. We wisten hoe het moest, ze moest alleen even met ons meekijken. We hebben het verder helemaal zelf gemaakt. Het snijden van de bakbanaan was nog wat lastig. Daarna was meneer Kalpoe hier om wat spullen te halen voor de nieuwe beneden buren. We balen erg want Sanjai en Chantal zaten daar eerst en we gaan ze heel erg missen, we hadden erg goede buren aan hen. ’s Avonds hebben we de restjes van de avond ervoor opgegeten en hebben heerlijk zitten relaxen. We hebben wat gelezen en ik heb nog even geskyped met het thuisfront, zij hadden gezellige visite waar ik ook even mee kon kletsen! Erg leuk!

Zondag 1 maart
Vanmorgen heerlijk begonnen met hardlopen, dit keer maar liefst 8 km, ik had niet verwacht dat ik het zou volhouden maar het ging lekker. Toen ik terug kwam regende het keihard. Tegen 1 uur kwamen Chantal en Sanjai ons halen om naar Noord te gaan. We zijn een aantal Chinese winkels gaan bezoeken. Ook zijn we nog even naar Leonsberg geweest, vanaf daar ga je met een bootje het water op om dolfijnen te spotten. Ze hebben ons ook nog even laten zien waar de mall zat op Noord voor het geval we er nog eens naartoe willen. Daarna zijn we doorgereden naar Sanjai zijn moeder, ze had heerlijk voor ons gekookt. Toen we thuis waren zijn we nog even naar de mall gegaan voor een ijsje van de mac natuurlijk. Daarna optijd naar bed want de volgende dag hadden we weer stage.

Maandag 2 maart
Vanmorgen weer vroeg op om naar stage te gaan. We zouden coachen met Zefanja, maar dit ging niet door. Op stage heb ik in beide klassen gevraagd of ik woensdag een tempotoets mocht afnemen, de juffen vonden het goed. Wel keken ze even raar op, dit deden ze namelijk nooit. Ze gaven aan dat de leerlingen niet op tempo konden werken. Daarna heb ik de juf van 4A gevraagd of ik maandag 9 maart de rekenles in haar klas mag doen, we krijgen dan bezoek vanuit Nederland om te kijken hoe we het doen. Daarna hebben we nog wat gewerkt aan ons verslag. Na de pauze ben ik bij klas 4A gaan kijken hoe de repetitie(toets) was gegaan. Ik heb alle schriften nagekeken en de leerlingen een cijfer gegeven, 40 stuks, daar ben je even mee bezig zeg. Thuis was ik helemaal moe. We hebben moordvrouw terug gekeken en ik heb nog even gelezen.

Dinsdag 3 maart
Alweer precies een maand in Suriname, wat gaat de tijd snel zeg.
Op stage heb ik vandaag al het één en ander voor maandag voorbereid zodat ik zeker weet dat het maandag allemaal goed gaat. Ik heb regels voor de leerlingen op een papier gezet. Ook heb ik het programma voor ze opgeschreven zodat ze precies weten wat ze moeten doen. Ook zijn we met juf Zefanja mee gegaan om een school te coachen. Dat houdt in dat je een rekenles bekijkt en de leerkracht helpt met de nieuwe methode. Ze werken hier met plezier in rekenen, dat is de wereld in getallen bij ons in Nederland. Dit is voor hen een nieuwe methode, wij geven de leerkrachten tijdens een coaching tips en tops. Maandag mogen we bij een vergadering aanwezig zijn, we hebben hier alvast wat punten voor opgesteld die wij opmerken op de stageschool. Erg leuk dat juf Zefanja (het onderhoofd) ons hier zo bij betrekt.

Woensdag 4 maart
Vandaag de tempotoets afgenomen met de leerlingen, dit vonden ze erg spannend. Ik heb ze verteld dat ze 4 keer 3 minuten kregen om de rijtjes te maken, ze moesten niet bang zijn dat het niet af kwam want dat was geen probleem. De tempotoets was geheel nieuw voor de leerlingen en dat bleek ook wel. Wanneer ze verder moesten met de tweede reeks sommen wilden ze de eerste reeks het liefst nog even afmaken. Gelukkig liep ik goed rond en kon ik de leerlingen corrigeren. Na de tempotoetsen hebben we weer op een school een coaching bijgewoond, dit keer mochten we zelf een les bekijken en coachen. Juf Zefanja gaf ons het formulier en wij mochten de leerkracht beoordelen. Het gesprek na de tijd mochten wij ook leiden, we moesten de leerkracht tips en tops geven. Erg leuk om te doen! Daarna zijn we weer terug gegaan naar stage, daar heb ik alvast wat toetsen gecorrigeerd. Het viel me op dat een aantal leerlingen echt heel goed had gewerkt, hier was ik erg trots op! Ik heb met mezelf afgesproken dat de kinderen zonder fouten een lolly krijgen. Ik ga ze volgende week echt laten weten dat ze goed hun best hebben gedaan. Vanmiddag heb ik deze blog getypt en daarna zijn we gaan wandelen met Chantal en wat gaan eten bij Wollie’s. In twijfel, ga ik morgen heerlijk uitslapen of hardlopen? Jullie horen het nog wel ;)

Het is weer een super grote blog om te lezen maar ik hoop dat jullie er van genieten!

Liefsss

  • 04 Maart 2015 - 21:37

    Daphne:

    Ik vind het leuk hoor, je grote blogs. Zo kan ik toch een beetje lezen wat je allemaal doet en wat je bezig houdt.


  • 05 Maart 2015 - 17:25

    Carlien:

    Hey lekkerding,

    Erg leuk om te lezen en helemaal niet lang.
    Het is ook al wat om elke dag er wat op te zetten.
    De echte grote verhalen en details horen we wel weer als je terug bent.
    Hier in Nederlands is het weer steeds ietsje beter, maar afwisselend.
    Ik mis je drive voor het maken van verslagen wel hoor!
    Succes nog daar en een dikke knuffel voor jullie allebei!

    Liefs Carlien xxxxx

  • 06 Maart 2015 - 07:40

    Bart:

    valt wel op, bijna alleen foto's van eten.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Ik heb deze pagina aangemaakt om de mensen die het leuk vinden op de hoogte te houden van mijn avonturen in Suriname. Op 3 februari vertrek ik voor 3 maanden naar Suriname samen met een klasgenoot van de pabo. Ik ga proberen hier wekelijks een verslag op te plaatsen :)

Actief sinds 07 Nov. 2014
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 8354

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage + afstuderen in het Buitenland

Landen bezocht: