Tripjes in de paasvakantie - Reisverslag uit Craigavon, Verenigd Koninkrijk van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu Tripjes in de paasvakantie - Reisverslag uit Craigavon, Verenigd Koninkrijk van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu

Tripjes in de paasvakantie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

23 April 2015 | Verenigd Koninkrijk, Craigavon

Hallo Allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een blog heb geplaatst! Ik had natuurlijk vakantie en kreeg bezoek van auntie, bartoom en Stefan! Allemaal leuke dingen gedaan in de tussentijd en weinig tijd iets te plaatsen. Vandaar ook dat ik nu maar eens flink de tijd heb genomen om alles weer even bij te werken.

Donderdag 2 april
Wat een rustig dagje moest zijn was toch wel even schrikken. Ik had slecht geslapen, veel gepiekerd en pijn aan mijn wondje. Om half 10 uit bed gegaan en bezig gegaan voor school, zoals de planning was. Maar mijn wondje bleef maar jeuken en prikken, dus Dagmar zei dat ik naar de dokter moest gaan. Zo gezegd zo gedaan want op goede vrijdag was de dokter dicht dus ik moest wel gaan nu.
Tegen kwart voor 5 naar de dokter gefietst en om precies half 6 was ik aan de beurt. Het was een nette praktijk, veel beter dan de weekend dokter! Dit stelde me al gerust, gelukkig was de dokter ook erg leuk en stelde hij me eerst op m’n gemak. Een ingegroeid haarzakje, amahoela! Dat is wat de kwakzalver van een weekendarts me had verteld. Deze beste dokter vertelde me dat ik was gebeten door de gemene en verkeerde familie van de mug. Nou mooi is dat, heb ik weer! Hij wilde even met een wattenstaafje in de wond zitten om te kijken of er geen ‘leven’ in zat, oftewel maden. Ik wist even niet wat ik hoorde en trok wit weg en werd behoorlijk misselijk. Gelukkig zat er niets in, ik kreeg een nieuwe antibiotica kuur en een zalfje voor de wond. Dit alles kon ik halen bij de apotheek in de mall. Hier hebben we dan ook gelijk maar wat gegeten bij de mac 
’s avonds hebben we the passion terug gekeken en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Vrijdag 3 april
Ik heb vandaag beter geslapen. Ik ben optijd opgestaan om met auntie te gaan skypen. Daarna ben ik goed begonnen met hardlopen, dat was heerlijk maar m’n lichaam is nog erg zwak van de beet!
Daarna zijn we aan de slag gegaan voor het literatuuronderzoek voor ons onderzoek. ’s Middags hebben we heerlijk wentelteefjes gebakken. Verder hebben we een beetje een relaxed dagje gehad en weinig gedaan.

Zaterdag 4 april
Geen dagboek bij gehouden dus geeeeeeen idee wat ik deze dag heb gedaan! Schandalig 

Zondag 5 april  eerste paasdag
Toen ik vanochtend uit bed kwam mocht ik nog niet ontbijten want Lisette der zusje was naar de winkel voor een paasontbijtje. Zo hadden we ook hier toch nog een beetje Pasen.
Ik ben nog steeds niet helemaal fit helaas. De dames wilde zwemmen en ik wilde wel graag mee.
Toen ik met mama en opa en aan het skypen was zei mama dat het niet verstandig was om in de zon te gaan wanneer je antibiotica slikt. Ik had hier nooit van gehoord maar ben het gaan googlen, idd ze had gelijk! Pff balen, de rest gaat naar het zwembad en ik zit thuis.
Hmmmm.. ik heb me maar vermaakt met muziek luisteren, lezen en gewerkt aan het literatuuronderzoek. Dit kost overigens ook meer tijd dan je denkt, je moet echt goed zoeken naar goede bronnen. ’s Avonds zijn Dagmar en ik naar de Subway gegaan om daar een broodje te eten.

Maandag 6 april  tweede paasdag
Vandaag zijn Dagmar en ik bezig gegaan voor school, we zijn gaan werken aan ons onderzoek. Ook hebben we nog weer even het hele huis van top tot teen schoon gemaakt en wat wasjes gedraaid. Dit hoort er allemaal bij wanneer je op jezelf woont, heerlijk! We krijgen vandaag weer 2 nieuwe gasten. Een vriend en een vriendin van Lisette komen voor 3 weken naar Suriname met vakantie en verblijven ook in ons huis. Ze zijn ’s avonds rond een uur of 7 gekomen en hadden heerlijk bami meegenomen. Daarna hebben we nog wat z’n allen gekletst en zijn we vroeg naar huis gegaan.

Dinsdag 7 april
Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan om juf Zefanja te helpen met het Magazijn wat een rommeltje was het door, gelukkig waren Dagmar en Lisette voor de vakantie al een beetje begonnen.
We kwamen echt van alles tegen. Tegen half 1 gingen we weg van stage en zijn we langs een warung gegaan om bami te halen. Juf Zefanja heeft gezellig nog even bij ons gegeten en met ons gekletst.
Daarna hebben we gezellig wat gekletst en zijn ieder wat voor onszelf gaan doen. De anderen waren in de stad. ’s Avonds hebben we met z’n allen een patatje van Wolly’s gehad, heerlijk!!

Woensdag 8 april
Vanmorgen nog één keer mee in de vakantie met juf Zefanja. Er is nog het één en ander te doen in het magazijn. We moesten de kinderboeken sorteren, en geloof me het was me een werk!
Het zoontje van de bewaker heeft ons geholpen met sorteren, hij is Surinaams en weet ook een beetje wat de kinderen aanspreekt. Met de boeken die over zijn willen we een verkoop houden voor de kinderen van school. De boeken kunnen ze voor een klein bedrag kopen, zo krijgt de school geld en kunnen de kinderen lezen. Tegen half 2 hebben we vlug een taxi genomen naar huis. Eenmaal thuis hebben we gauw onze bami opgewarmd die we nog hadden van de dag ervoor. Ik heb gauw gedoucht en toen was Chantal er al met Sanjay. Ze kwamen ons halen omdat we naar Zanderij gingen om Auntie, Bartoom en Stefan te halen. We waren optijd op Zanderij en hebben ongeveer een half uur tot 3 kwartier moeten wachten. Toen kwamen ze eindelijk door de poort, fijn om vertrouwde mensen te zien! Onderweg naar huis bedachten we wat we wilde eten, het leek ons leuk gezamenlijk bij een restaurant in de mall iets te eten. We zijn thuis even de koffers gaan afleveren, opfrissen en daarna uit eten gegaan. We hebben wat gegeten bij Tripple S boven de Mac Donalds in de mall. Ik had heerlijke nasi, deze was echt super lekker. Na het eten zijn we weer terug gegaan naar huis en was iedereen moe. We zijn optijd naar bed gegaan want de volgende dag moesten we de stad in 

Donderdag 9 april
Vandaag eerst heerlijk uitgeslapen. Daarna zijn we de stad in geweest om alles te bekijken. We zijn begonnen op de centrale markt en hebben daar boodschapjes gehaald voor het eten. Daarna door langs de waterkant, hier hebben we even iets gedronken. Toen naar fort zeelandia en de palmentuin. Vanuit daar op naar de Domineestraat waar ze leuke winkels hebben en heerlijk schaafijs verkopen. Onderweg nog langs de mooie Basiliek gelopen en naar de plek waar een moskee en een joodse tempel naast elkaar staan. ’s Middags even wat gegeten bij de Mac en in de Domineestraat genoten van een schaafijs. Tegen een uur of 4/half 5 heb ik wat bakabana gebakken als snackje tussendoor. Daarna heeft Bart heerlijke paste gemaakt voor het avondeten. We hebben nog wat gekaart en zijn op tijd naar bed gegaan.

Vrijdag 10 april
Vanmorgen weer heerlijk wat langer kunnen liggen, dat is namelijk straks met alle tripjes wel gebeurt. We hebben gezellig gezamenlijk ontbeten, dit doen we anders nooit dus was erg gezellig. Tegen 12 uur hebben Stefan en ik even geskyped met Lotte want ze was vandaag jarig en daar konden we beide helaas niet bij zijn 
Tegen 2 uur werden we door Sanjay en Chantal gehaald om naar Marienburg te gaan. Na een uurtje rijden waren we daar en zijn we op de boot gestapt om dolfijnen te spotten. Het was heerlijk op de boot! We hebben gelukkig ook nog een aantal dolfijnen kunnen spotten. Daarna zijn we aangemeerd bij Frederiksdorp en vanuit daar gingen we met kleine bootjes naar matapica, dit is een grote zandbank aan de Atlantische oceaan. Dat was nog wel even spannend hoor die kleine bootjes. Het was nog licht toen we begonnen met varen maar het werd al gauw donker. We moesten de boot over een sleephelling tillen en vaarden door de moerassen waar ook de kaaimannen zaten. Een aantal keren was ik wel even een beetje bang maar ik vond het al met al meevallen gelukkig. Dagmar en Auntie stonden me bij het eindpunt op te wachten omdat ze dachten dat ik super bang was. Ze vonden het gek dat ik zat te lachen in het bootje, aangezien zij het verschrikkelijk vonden hihi. Wel leuk dat ik eens een keer niet bang was. We moesten natuurlijk ook nog in het donker terug en zij wilde echt liever niet meer terug gaan. Nadat we wat hadden gegeten op de plaats waar we moesten verzamelen zijn we met een reisleider naar de schildpadden gelopen.
We hebben eerst een heel eind moeten lopen en toen opeens zag onze gids een schildpad uit het water komen. Hij vertelde dat het één van de grootste schildpadden was, de lederschildpad. We hadden super veel geluk dat we deze vandaag konden zien. We hebben het hele proces mogen zien, eerst kwam ze aan land, toen ging ze een kuil graven, vervolgens ging ze eitjes leggen en als laatst ging ze de eitjes goed begraven. Dit proces duurde al met al 1 tot 1,5 uur, ondertussen heeft het ook geregend, dit was minder! Maar dit was het allemaal wel waard, het was erg bijzonder om te zien. Daarna hebben we nog een aantal andere schildpadden gezien en zijn we weer terug gegaan naar het kamp. Van daaruit moesten we weer in de kleine bootjes door het donkere moeras, we zouden ook nog stoppen om kaaimannen te spotten. Gelukkig zijn we niet zo lang stil gaan staan want iedereen was een beetje bang in het donker. Het was super gaaf! Stefan vond het wel leuk om de kaaiman vast te houden en is er mee op de foto geweest. We hebben een super dag gehad, we zijn ’s middags om 2 uur vertrokken en waren ’s nachts om 5 uur weer terug aan de brokopondolaan! Een dag waarin we veel gezien hebben!

Zaterdag 11 april
Vandaag een relaxed dagje na z’n kort nachtje was dat wel verstandig. Samen ontbeten en daarna zijn Dagmar, Stefan en ik nog even naar de bakker gelopen om voor het middageten heerlijke broodjes te halen. Na de lunch werd Dagmar opgepikt door Chantal om haar vriendinnetje van het vliegveld te gaan halen. Stefan en ik zijn naar de Mall gelopen om daar even wat te shoppen. ’s Avonds hebben we heerlijk een broodje van de Subway gehad, dit hadden Dagmar, Joyce en Chantal meegebracht. We hebben kennis gemaakt met Dagmars vriendin, een geweldig leuk mens! Toen we aan het kaarten waren zagen we dat de wandelmars voorbij kwam in onze straat. We zijn naar beneden gegaan maar na een half uur staan hebben we maar wat stoelen opgehaald en zijn lekker aan de weg gaan zitten. Een hapje en een drankje erbij, zo hebben wij heerlijk genoten van de wandelmars. Het is echt net een carnavalsoptocht, daar kunnen we in Nederland nog iets van leren!

Zondag 12 april
Vanmorgen gezellig met het hele koppel ontbeten, onze groep is nu compleet voor alle leuke tripjes. We zijn rond half 11 opgehaald door Larry tours om een quadsafari te gaan doen. In de bus ontmoette we Tara, zij ging met haar broertje ook mee op quadsafari.
Het was echt een super vette dag! Als eerst zijn we richting het vliegveld gereden want daarnaast hadden ze een super gave route door de jungle en door open velden. We werden afgezet en er stonden al 6 quads voor ons klaar. We gingen allemaal met z’n tweeen op 1 quad en Larry en zijn maatje hadden een eigen omdat één van hen voor ging en de ander reed achter. Zelf vond ik dit wel een prettig idee voor als er iets zou gebeuren. We mochten de quad eerst uitproberen omdat sommige mensen nog nooit hadden gereden. Na het oefenen gingen we vervolgens over de vlakte waar al een aantal hobbeltjes zaten. Als eerst heb ik gereden, tijdens een tussenstop heb ik Stefan laten rijden. Daarna gingen we de jungle in, dit vond ik nog wel een beetje spannend, ik was blij dat Stefan reed. We gingen over bulten en door plassen en hebben allemaal mooie dingen gezien. Na een tijdje hebben we een tussenstop gemaakt en konden we zwemmen in een riviertje. Hier moesten we de quad ook over heen rijden, nou dat was wat zeg! Een aantal boomstammen lagen over het riviertje en daar moest je over heen, dit heb ik Stefan dus maar laten doen. Daarna vervolgde we de reis weer. Onderweg moesten we opeens onder een boomstam door en of het niet erg genoeg was lag er onder de boomstam ook echt een diepe kuil met veel water. Ook dit mocht Stefan weer doen, ik ben namelijk niet z’n held met zulke dingen. Na een tijdje zei Larry dat we een klein plasje kregen, nou het was een compleet zwembad van een paar meter lang!
Het was echt een super gave dag, aan het eind heb ik nog een stukje gereden, bijna Stefans dood haha. Tegen de avond gingen we weer terug en hebben we heerlijke bami gegeten bij een Warung. Tegen 7 uur waren we thuis en konden we heerlijk douchen, daarna hebben we lekker gerelaxed.

Maandag 13 april
Alweer gezellig met z’n allen ontbeten. We zouden optijd vertrekken dus waren allemaal erg vroeg op. Sanjay zou niet mee gaan maar kon op het laatste moment toch nog mee als wij even wilde wachten. Dit wilde we natuurlijk wel, hoewel wachten wel lang duurt! Tegen 9uur/half 10 konden we dan eindelijk vertrekken. Tegen 12 uur/half 1 waren we bij Bigi Pan. We hadden onderweg een aantal tussenstops gehad en zo ook bij de chinees in Nickerie. De heerlijke tjaumin, nasi en tjaptjoi hadden we meegenomen en hebben we bij bigi pan heerlijk op gegeten. Daarna zijn we in een bootje gestapt om vogels te gaan spotten. We hebben van alles gezien: flamingo’s, Grote en kleine Annie’s, moeras Buizerd, oeverloper, de rode Ibus, een Arend, een blauwe sabaku, bosuilen en doodskopaapjes.
We hebben nog even aangemeerd bij één van de huizen midden op het water, echt super gaaf. Toen we terug gingen stond Sanjay met de bus weer op ons te wachten. Hij heeft ons naar ons huisje gebracht waar we met z’n allen gingen overnachten. Hier hebben we ons heerlijk even kunnen douchen en kunnen klaarmaken voor een avondje casino. Eerst zijn we wat gaan eten bij een patatzaak, waar de patat wel geweldig moest zijn gezien de prijs die je betaalde. Voor 2 patat frikandel en een biertje was ik 62 SRD kwijt oftewel, bijna 18 euro! Niet normaal zeg, ik hoopte dit in het casino terug te winnen. Helaas was dit niet het geval, we hebben Bingo gespeeld maar niets gewonnen. Sanjay en Dagmar hadden meer geluk, maar dat was ze natuurlijk van harte gegund.

Dinsdag 14 april
Vanmorgen heerlijk wat langer kunnen liggen. Chantal was al druk bezig met eitjes bakken voor het ontbijt. We hebben allemaal een heerlijk ontbijtje gehad en zijn toen vertrokken naar de markt van Nickerie. Het was leuk om hier een keer op de markt te kijken, normaal gaan we alleen naar de centrale markt in Paramaribo. Deze markt was een stukje kleiner maar er was van alles te koop. We hebben nog een aantal Surinaamse lekkernijen meegenomen om te proberen, de meningen waren hierover wat verdeeld. We hadden Jilebi en lapis, beide waren niet echt mijn ding. Na de markt zijn we nog wat winkeltjes in gegaan en daarna heeft Chantal ons opgepikt. We zijn richting rijstfabriek Charin’s rijst gegaan om daar een rondleiding te volgen. Het was erg leuk en interessant om te zien hoe de rijst van de velden helemaal worden gedroogd en schoongemaakt voordat ze in de verpakking komen. Na de rijstfabriek zijn we heerlijk wat gaan eten bij een restaurant in Nickerie. Ik had heerlijke fried riche en een loempia, het eten was echt super goed. Daarna zijn we weer naar het huisje gereden we hebben onze spulletjes gepakt en waren klaar voor de terugreis. Op de terugweg hebben we nog een aantal tussenstops gemaakt in bekende plaatsjes waaronder: wageningen en Groningen. Toen we ’s avonds thuis waren zijn we ons gaan opfrissen en daarna heerlijk gaan eten bij bar Zuid in de stad. Daar hebben we heerlijk gegeten en wat drankjes genuttigd, het was een gezellige avond 

Woensdag 15 april
Vanmorgen weer vroeg op want we gingen om 8 uur vertrekken richting Brownsberg. Het was een eindje rijden dus ik heb geprobeerd te slapen in de bus, dit ging niet helemaal. Toen we in de buurt van Brownsberg kwamen moesten we de berg op met het busje, dit vind ik altijd een beetje spannend. Maar eenmaal boven was ik de smalle weg alweer vergeten. Het was er prachtig, we hadden een heel mooi huisje waar we een overnachting gingen maken. We hebben onze spullen uitgepakt en de kamers verdeeld. Daarna moesten we wachten op de gids die met ons naar beneden ging voor de Ireneval en de Leoval, de watervallen die we gingen bekijken. Chantal heeft ondertussen heerlijke samosa’s gebakken en we hebben hier van mogen genieten. Daarna vertelde Sanjay dat de gids klaar stond en zijn we begonnen aan het wandelen. Ik vond het super leuk en was blij dat ik wel vaker hardloop en wandel want je had je spieren wel nodig. Heel veel steile hellingen naar beneden en tja wat je af gaat moet je ook weer op als je terug gaat. De Ireneval was erg mooi en de moeite waard om naartoe te gaan. De Leoval ben ik niet helemaal naartoe gelopen maar tot de helft en toen zag ik al dat deze waterval niet zo mooi was als de Ireneval. Onderweg kwamen we nog een aapje tegen en verschillende mooie vlinders, het was een heerlijke wandeling. Toen we terug kwamen zijn we allemaal eerst gaan douchen, helaas hadden we wel koud water! Daarna had Chantal het eten klaar staan, heerlijke moksi alesi, aardappelsambal, boontjes, gekookte banaan en kip, het eten was heerlijk! ’s Avonds hebben we nog wat gekletst met z’n allen en zijn we aan de whiskey en wodka gegaan, hier konden we lekker van slapen. Tegen half 10 ging een ieder al naar bed dus we hadden behoorlijk wat nachtrust. Hoewel, ik kon niet echt lekker slapen in de jungle hihi veel wakker geweest. Rond 4 uur was ik ook wakker en hoorde ik het geluid van de brulaap, dit was wel heel erg cool om te horen.

Donderdag 16 april
Vanmorgen hoefde we niet heel vroeg op maar was ik wel vroeg wakker. Naast onze slaapkamer zat de keuken en ik hoorde Sanjay en Chantal al super druk bezig zijn! We hadden een heerlijk ontbijt ook hierbij was weer aan alles gedacht. We konden wentelteefjes, pannenkoeken, gebakken ei, brood, beleg en fruit nemen er was overal ruim genoeg van. Dit was nog eens lekker wakker worden!
Na het ontbijt gingen Sanjay en Chantal gelijk alweer verder met het eten voor de middag want rond 12 uur moesten we uit het huisje en zouden we verder rijden naar Berg en dal voor de Zipline. Joyce heeft Chantal en Sanjay heel goed geholpen in de koken met het keuken, echt super leuk om te zien.
Ik heb wat rond gelopen op het terrein en de anderen waren aan het yahtzeeën. Toen het eten bijna klaar was heb ik de auto’s ingepakt samen met Sanjay en het eten in bakjes geschept. Toen dit alles gebeurt was konden we eindelijk vertrekken richting berg en dal. Daar aangekomen bleek dat de mensen personeel tekort hadden, er waren een aantal zieken. Er konden maar 5 mensen mee met de Zipline, per uitzondering hoogstens 6. Stephanie, Remco, Lisette, Stefan, Joyce en Dagmar wilde heel graag gaan, Linda en ik twijfelde, ik liet mijn beurt dus voorbij gaan omdat de rest wel graag wilde en ik het niet wist. Auntie zei tegen Lisette dat zij al geweest was en dat het misschien leuker was als Linda of ik konden gaan omdat wij toch wel graag wilde gaan. Ik heb voorgesteld om eerst Linda te laten kiezen dan zou ik mijn beurt overslaan, dat was toch al het plan. Linda wilde niet gaan en Lisette vroeg mij, ik wilde het wel graag proberen. Ik heb kunnen oefenen aan een laag touw en het leek me toch erg mooi om te gaan. Ik ben meegegaan naar boven waar we echt vanaf moesten en dacht ik doe dit gewoon! Lisette was mee als reserve persoon voor als ik toch niet zou willen, maar dat niet was niet nodig. Lisette mocht daarna overigens gewoon van de kabelbaan af gaan dus geen probleem. Ik vond het geweldig, het was echt super vet om te doen! Ik ben blij dat ik mijn angst overwonnen heb en gewoon ben gegaan. Toen we het parcours door de jungle hadden afgelegd waren we aan de overkant van de rivier en moesten we met het bootje terug. Dit was ook erg gaaf de man die ook mee was met de zipline liet de boot nog even goed gaan! Toen we van de boot kwamen hebben we de heerlijke bami gegeten die Sanjay en Chantal hadden gemaakt die ochtend. De bami was nog lekker warm omdat alles in de warmhoudbak zat. Na de zipline zijn we doorgereden naar het stuwmeer om daar nog een kijkje te nemen. Daarna leek het ons een goed idee om een patatje van Wollie’s te gaan eten met onze gasten. Zo konden zij ook proeven hoe heerlijk deze patatjes en snacks zijn. Daarna hebben we ons allemaal opgefrist en zijn tegen half 12 nog naar havannalounge geweest. Ik wilde mijn gasten graag laten zien dat je daar heel mooi kunt salsa dansen.

Vrijdag 17 april
Vandaag konden we relaxen!! Eerst uitgeslapen daarna samen met stefan een broodje hamburger gemaakt voor Auntie, Bartoom en onszelf. Daarna hebben we met z'n 4en het hele huis schoongemaakt :)
'S avonds hadden we bbq bij juf Zefanja, dit was super gezellig. De familie was erg gastvrij!
Na de bbq zijn we naar Garden gegaan voor een cocktail en nog even het casino in.
We wilde onze familie laten zien dat het hier leuker was dan in Nickerie in het casino. Helaas niets gewonnen.
Toen we thuis waren hebben we nog even een drankje gedaan bij de huisbaas hij vertrekt tegelijk met Stefan naar Nederland.

Zaterdag 18 april
Vanmorgen konden we uitslapen want we gingen pas rond half 10 naar cola creek. Dit was ook gelijk de laatste excursie van Stefan want hij moest die avond om 11 uur vliegen. Dit vonden we allemaal erg jammer. Vandaag waren Joyce en Dagmar niet mee, zij waren naar matapica met z’n tweeën. Ze hebben Stefan ’s morgens gedag gezegd en zijn gegaan. Op cola creek aangekomen hebben we onze spulletjes uitgeladen en zijn lekker gaan relaxen. Chantal had speciaal voor Bart roti gemaakt zodat ie nog een keer roti kon eten voordat hij zou vertrekken. Stefan en auntie vinden roti niet zo lekker dus op de heenweg hadden we voor hen bami meegenomen. ’s Middags hebben we hier dus heerlijk van gegeten. We hebben tot ongeveer 5 uur lekker liggen lezen en spelletjes gespeeld. Daarna moesten we ons alweer omkleden want we moesten richting het vliegveld om Stefan weg te brengen. Daar was het super druk want de dag ervoor ging de vlucht van SLM niet door en deze vertrok dus ook vandaag en ook nog een vlucht van KLM. In totaal 3 vluchten dus een drukte van jewelste. Tegen 7 uur kon Stefan eindelijk zijn koffer afleveren en hebben we afscheid genomen. Dit was wel echt super jammer want we hebben super leuke dingen gedaan! Op de terugweg zijn we langs wollies gegaan voor een patatje en een wrap. Ik heb in deze 3 maand nog nooit zo slecht gegeten als de afgelopen tijd! Dat moet ik straks maar verbeteren wanneer iedereen weer in Nederland is en ik nog anderhalve week hier ben! ’s Avonds nog even geapt met Stefan totdat hij eindelijk het vliegtuig in kon!

Zondag 19 april
Vandaag stond op de planning nieuw Amsterdam en Marienburg. Tegen half 11 zijn we vertrokken met het busje richting Marienburg, hier moesten we Dagmar en Joyce ook oppikken die weer terug kwamen van matapica. Over de brug zijn we nog even gestopt bij het bedevaartsoort van de Hindoes waar de mooie beelden stonden. Deze hadden Bart en auntie nog niet gezien. We hebben een plaspauze gehouden bij nieuw Amsterdam en daar al een beetje rondgekeken. Daarna zijn we de meiden gaan halen en zijn we in Marienburg bij een oude fabriek geweest. We kregen een rondleiding van een gids en hij kon ons heel veel vertellen over het werken in de fabriek en over hoe het er aan toe ging. Hij had er vroeger zelf als klein kind ook gewerkt vertelde hij. Het was erg interessant en de man was vol passie over wat hij vertelde. Na de rondleiding zijn we doorgereden naar fort nieuw Amsterdam en hebben we daar alle tijd genomen om het openluchtmuseum te bekijken. Ook hier was veel informatie over de slavernij te vinden, dit vind ik erg interessant. Er is zoveel informatie die je eigenlijk helemaal niet weet dat het goed is zulke dingen te bezoeken. Op de terugweg zijn we weer gestopt bij het bedevaartsoort want Joyce had de beelden ook nog niet gezien! Daarna zijn we gezellig met z’n allen naar de subway geweest om daar heerlijk een broodje te eten. Toen we terug kwamen hebben we kleding gepast en nog gezellig gekletst. Chantal verkoopt kleding en we wilde natuurlijk wel even snuffelen en leuke dingen kopen. Ik heb een jurkje en een blouse gekocht 

Maandag 20 april
Zo het laatste weekje stage is dan dus begonnen! Vandaag gaat iedereen mee naar stage, de vrienden en het zusje van Lisette, Joyce gaat mee voor Dagmar en Auntie en Bartoom komen gezellig bij mij kijken. Het was leuk dat ze allemaal mee mochten gaan en dat iedereen op stage zo gastvrij was. Ik heb deze ochtend een rekenles gegeven en Auntie heeft dit voor me gefilmd. Na de rekenles hebben we nog even gewacht op het speelkwartier en toen hebben we samen met de kinderen een aantal foto’s gemaakt, dit vonden ze geweldig. Auntie en Bartoom vonden het ook erg leuk dat ze dit mee mochten maken! Zij zijn rond 11 uur vertrokken richting de stad en ik ben begonnen met het nakijken van de schriften. Dit was weer een heel karwei, 40 schriften van de blauwe kant en 40 schriften van de rode kant! ’s Middags ben ik meegegaan om Joyce weg te brengen naar Zanderij. Dat zat eerst niet in mijn planning en ik zou naar huis gaan maar Joyce vroeg en ik vond het wel gezellig  Tegen kwart voor 5 waren we weer thuis en stonden Auntie en Bartoom voor de dichte deur, oeps dat was niet de bedoeling! ’s Avonds hebben we heerlijk pasta met een Salade gegeten en hebben we nog een potje gekaart. Tegen kwart over 10 ben ik naar bed gegaan want de volgende dag moesten we weer vroeg op!

Dinsdag 21 april
Vandaag een kort dagje want om 10 uur hebben de leerkrachten vergadering. Van 8 tot 9 ben ik druk geweest met het uittesten van materialen bij de kinderen. Daarna heb ik van 9 tot 10 rekenen gegeven , maar om half 10 ging de bel, de leerlingen hadden pauze. Dat vind ik zo gek, ze hoeven maar tot 10 uur naar school en hebben dan alsnog pauze! Ik heb de leerlingen in de pauze heel even laten doorwerken, wie klaar was mocht naar buiten. Na 10 minuten heb ik een ieder naar buiten gestuurd. Tegen 10 uur was de vergadering en wij moesten onze materialen presenteren. Nou ben ik daar niet z’n held in dus heb ik Dagmar en Lisette gefilmd terwijl zij de presentatie verzorgden. Na de presentatie mochten we gelukkig naar huis want we waren nog druk. We hebben een PLbusje (Paramaribo – Lelydorp) genomen en zijn naar de stad gegaan! Lisette en ik wilde nog een hangmat en deze hebben we ook gekocht. Daarna zijn we naar Kirpalani gegaan om een plastic box te halen waar onze materialen in konden. Toen we toch in de buurt van Telesur waren wilde ik me inschrijven voor de 10 km snelloop. Ik was om 5 voor 12 daar maar was aan de verkeerde kant van het gebouw, een man wees me de weg en toen ik op de goede plek was vroeg ik of ik me daar kon inschrijven, dit kon. Vervolgens moest ik op mijn beurt wachten, toen ik eenmaal aan de beurt was bleek dat ik me daar niet voor de snelloop kon inschrijven. De man achter de balie vertelde me dat ik naar de bewaker moest gaan. Om 2 minuten over 12 was ik bij de bewaker, hij gaf aan dat de mensen die het inschrijven deden waren vertrokken, het was immers inschrijven tot 12 uur! Pfff welkom in Suriname, 2 minuten over 12 jeetje zeg! Maargoed, ik heb gevraagd en kon donderdag gewoon weer terug komen gelukkig! Beter was het dan dat ik om 10 uur kwam want dan wist ik zeker dat ik me kon inschrijven hihi. Daarna even een burger en een mcflurry gehad bij de mac en doorgelopen naar de markt. Toen met de bus naar huis om bezig te gaan voor school. Na een tijdje was het alweer tijd om te gaan eten. Deze avond gingen we uit eten Dagmar, Auntie, Bartoom en ik omdat het hun laatste avond is. We gingen uiteraard naar bar Zuid omdat je daar heerlijk kunt eten! We hebben een gezellige avond gehad en hebben het thuis afgesloten met een potje kaarten!

Woensdag 23 april
Vandaag de laatste stagedag! Met de nieuwe box, snoepjes en koekjes onder de arm gingen we vanochtend met de taxi naar stage. Wel raar dat het dan echt je laatste dag is. Ik heb nog een les van de juf bekeken en gefilmd. Ook heb ik de schriften van rekenen nog gauw nagekeken want daar had ik gisteren geen tijd voor gehad. Toen het pauze was heb ik beide klassen getrakteerd en nog een klassenfoto gemaakt met de kinderen. Dit vond ik wel een leuk aandenken aan beide klassen. Ook ben ik nog met de juf op de foto geweest waar ik het meest bij in de klas was. Tegen 1 uur kwam Chantal samen met Sanjay, Auntie en Bartoom ons oppikken want we gingen ze wegbrengen naar Zanderij. Op Zanderij hebben we uiteraard weer een patatje gehad, dat eten we namelijk nooit! Tegen 3 uur hebben we ze een fijne reis gewenst en uitgezwaaid, weer 2 mensen die weg gaan.
Pfff het wordt wel kaal in huis hoor, maargoed nog maar een aantal dagen dan gaan we zelf ook weer terug. Toen we thuis waren ben ik in bed gaan liggen, ik was zo moe maar kon niet slapen. Dus ben ik maar verder gaan typen met deze blog want ik had nog genoeg dagen om aan te vullen. ’s Avonds hebben we wentelteefjes gegeten en zijn we vroeg naar bed gegaan.

Donderdag 24 april
Na al dat gevreet van de afgelopen 2 weken ben ik de dag maar goed begonnen met een rondje hardlopen! Daarvoor heb ik nog even gezellig geskyped met Lotte en natuurlijk met Daphne  Vanmorgen gaan we eerst even naar de markt voor bami en ik ga me inschrijven voor de telesur 10 km snelloop van 1 mei, dat kan nog net meemaken voor ik vertrek!
Vandaag ga ik werken aan het onderzoek, we moeten verder met de evaluatie en de literatuur. Ons streven is om het zondag af te hebben want Lisette vertrekt maandag naar Nederland. We zullen zien of dat gaat lukken!

Zoooo jullie hebben heel wat te lezen gehad als je aan mijn blog begonnen bent! Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn verhalen over de tripjes en de bezoekjes.
Het is leuk om te zien dat mijn blog gelezen wordt en de reacties die ik krijg doen me goed!
Dit zal één van de laatste blogs uit Paramaribo zijn want 2 mei vlieg ik naar huis, wat een raar idee eigenlijk!

Liefs Leonie

• 23 April 2015 - 16:43

Rina Kikkert:

Weer genoten van je verhalen,dit wordt thuis weer tegenvallen.Fijn dat je zo genoten hebt en natuurlijk veel gezien.

• 24 April 2015 - 13:52

Daphne:

Een lange blog maar erg leuk om te lezen!!!
    Ik ben ontzettend nieuwsgierig geworden naar alle foto's.
    Tot snel Leonie en geniet er nog eventjes van! Je laatste weekje!

• 27 April 2015 - 09:28

Linda:

Geweldige tijd gehad in Su, veel gezien en gedaan. Leuke mensen ontmoet xxx auntie