Week 3 alweer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu Week 3 alweer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu

Week 3 alweer

Door: Leonie Veldman

Blijf op de hoogte en volg Leonie

25 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal,

Even weer een berichtje van mij om jullie een update te geven van mijn verblijf in Suriname. Ik vind het erg leuk dat iedereen mij volgt en hier reacties onder plaatst, erg leuk om te lezen 
De laatste keer dat ik schreef was ik 2 weken in Suriname, inmiddels ben ik 3 weken in Suriname en heb ik weer allemaal leuke dingen gedaan.

Donderdag 19 februari
Vandaag heb ik heerlijk uitgeslapen (half 9) dit is voor mij uitslapen want met stage moet ik er om 6 uur uit om dan om kwart voor 7 op de fiets te zitten.
Ook slaap ik hier slecht en ben vaak om half 3 en om half 5 wakker, erg vreemd, wel fijn dus dat ik vandaag wat langer kon blijven liggen.
Ik was net wakker toen ik het skype geluidje hoorde, ik zag dat Daphne belde dus ik dacht aaah leuk gezellig even skypen met Daphne, Lotte en Luuk. Een goed begin van de dag dacht ik zo 
Vandaag is het Chinees Nieuwjaar en het is dus een vrije dag voor iedereen. We wilde graag naar de vlindertuin gaan dus hadden gebeld. We konden maar tot 1 uur naar binnen en het zou maar tot 2 uur open zijn. Dit vonden we zonde van ons geld en zonde van onze tijd aangezien we een uur moesten fietsen en pas om half 11 konden vertrekken.
Samen met Dagmar ben ik ’s middags naar ‘de Mall’ (winkelcentrum) gelopen om te kijken of hier wel winkels open waren. Om 3 uur was er nog niets te doen en kochten we een ijsje bij de mac. Tegen 4 uur gingen alle winkels open dus we hebben wat rondgekeken. Helaas ging ‘Office World’ niet open, ik wilde namelijk graag mijn kaartjes posten!
’s Avonds wilde we op de fiets naar Choice (de winkel met alle Nederlandse merken Lays, Calve pindakaas en noem maar op). Chantal wees ons op de KKF dat is een braderie met Chinese artikelen en een podium waarop activiteiten plaats vinden. We zijn er naartoe gefietst, het was leuk even gezien te hebben maar niet veel bijzonders vonden wij. Op de hoek zat een Fernandes Bakker, de beste bakker van Suriname. We waren natuurlijk erg benieuwd en gingen naar binnen om ons te verlekkeren met al die heerlijke broodjes. We kochten twee broodjes voor de andere dag en gingen verder op weg naar Choice. Wat een geweldige winkel, alles is er te koop wat je in Nederland ook hebt. Helaas is alles wel 10 keer zo duur, we kochten een bakje filet American van maar liefst 5 euro. Na het winkelen moesten we nog koken en het was inmiddels al 8 uur, Lisette heeft even heerlijke pasta gemaakt. Daarna kwamen Sanjai en Chantal nog even langs om te kaarten.

Vrijdag 20 februari
Vroeg op want om half 9 ging meneer Kalpoe met ons mee naar de vreemdelingenpolitie. Helaas is het met zijn hulp ook niet gelukt om ons visum te verlengen. We waren al eerder geweest en toen wilde ze het niet verlengen omdat we één dag te lang in het land zijn. We mogen er 90 dagen zijn, dat is 3 maand, nu tellen ze hier niet in dagen maar in maanden. 3 februari aangekomen is 3 mei weer weg, helaas vliegen wij 4 mei en dat is dus 1 dag te lang. Er zit niets anders op dan ons ticket te wijzigingen voor maar liefst 120 euro en een dag eerder terug te vliegen. Dus mocht je nog een rekening willen openen met help Leonie haar ticket betalen, ik zou het waarderen, hihi geintje natuurlijk ;)
Toen we terug waren heb ik eventjes met mijn lieve vriendje geskyped  Daarna gingen we naar de markt voor de maaltijd van ’s avonds, ook zijn we even langs een souvenirs winkeltje geweest ‘Ready Tex’. Hier hadden ze erg leuke dingetjes van Suriname, ik heb natuurlijk meteen al wat gekocht.
Naast het winkeltje op de hoek stond een man die het welbekende ‘schaafijs’ verkocht. We hadden hier al zoveel over gehoord dat we het uit moesten proberen. Heeeeeerlijk, dit gaan we zeker vaker proeven. Het is meer een soort slush puppie, maar dan met veel betere smaken.
Toen we terug waren hebben we de aflevering van moordvrouw terug gekeken van zondag. ’s Avonds tegen 8 uur zijn we naar Sanjai en Chantal gegaan. Zij hebben ons geleerd hoe je bakbanaan oftewel bakabana moet maken.

Zaterdag 21 februari
Vanmorgen vroeg eruit want Dagmar en ik wilde naar de vlindertuin gaan. Helaas was het heel erg bewolkt. Toch besloten we om onze spullen in te pakken en te kijken wat het zou worden. Toen we aan het inpakken waren had het al een aantal keren geregend. Toen we net de fiets pakte en we de straat uit reden begon het al best hard te regenen. We hebben toen toch maar besloten terug te gaan naar huis omdat het waarschijnlijk de hele dag zou gaan regenen. Dit klopte, de hele dag heeft het geregend, af en toe was het heel even droog.
’s Avonds heb ik pannenkoeken gebakken want Chantal en Sanjai kwamen nu bij ons eten.
Daarna gingen wen aar de film fifty shades of grey. Toen we Chantal vroegen of de film met ondertiteling was zei ze dat dit niet zo was. Oke, ik ga dus een film in het Engels kijken en dan ook nog zonder ondertiteling, hmmm als dat maar goed komt.
Bij de film was het super druk! Er waren meer mensen die naar deze film gingen, de zaal zat helemaal vol. De film was erg mooi en ik heb de ondertiteling eigenlijk helemaal niet gemist, dat viel mee.
Chantal had ons weggebracht en ze heeft ons ook weer gehaald, daarna hebben we nog even een rondje door de stad gereden.

Zondag 22 februari
Vandaag konden we lekker uitslapen. Toen ik uit bed was heb ik nog wat gerelaxed, ik had erg last van een zere rug. Om 2 uur gingen we met Sanjai, Chantal, Sanjai zijn zus en zwager en de kinderen een dagje uit. We gingen naar Nieuw – Amsterdam met de bus. Eenmaal over de Suriname brug kwamen we langs een bedevaartsoord voor de Hindoes. We hebben hier even gekeken en wat foto’s gemaakt van de mooie beelden. Onderweg kregen we een kokosnoot met een rietje, we konden het kokos water opdrinken. We hebben hier heerlijk gewandeld aan de Suriname rivier. Er was een heerlijk windje dus het was ook niet te warm. Chantal had weer heerlijke bakabana mee met eigen gemaakte pindasambal, lekker lekker!
We hebben een mooie tour gemaakt en zijn wat gaan eten in Haarlem, gek eigenlijk dat je dat hier ook hebt hihi. Ik heb hier gekozen voor nasi, ik vond het erg lekker maar voor Surinaamse begrippen was het te doen, er schijnt hier betere nasi te zijn. Daarna gingen we weer terug naar huis.

Maandag 23 februari
Vanmorgen weer vroeg op voor stage. Ik wilde weer een aantal lessen observeren in de klassen en ik wilde een tempotoets gaan maken om de behoefte van de leerlingen in kaart te brengen.
Genoeg te doen dus op stage. ’s Middags thuis was ik druk aan het skypen met vriendjelief, want hij wilde een reis boeken naar Suriname. Hoe gaaf is dat! Hij was er nog niet helemaal zeker van of hij het land wat vond, maar hij vind mij in ieder geval wel wat haha.
We hebben samen wat gekeken en ik heb een reis voor hem geboekt, toevallig was dit dezelfde heenreis als mijn Auntie en Bartoom! Hoe cool is dat, hoeft hij de heenweg mooi niet alleen te vliegen. Stefan gaat hier zeker geen spijt van krijgen aangezien we alleen maar mooie dingen gaan doen in die week zoals; kaaimannen spotten, dolfijnen spotten, quad rijden, aan de kabelbaan door de jungle, kajakken en noem maar op! ’s Middags heb ik even met Dagmar geshopt en wat kaartjes op de post gedaan. ’s Avonds hebben we daardoor laat gegeten omdat we laat terug waren van het shoppen. ’s Avonds zijn we nog heerlijk naar de mac gewandeld voor een ijsje.

Dinsdag 24 februari
Vandaag een les gegeven in de andere groep 4. Meteen de leerkracht maar gevraagd of ze me wilde filmen. Ik vond het interessant mezelf terug te zien. Ik zie dat ik hier heel anders les geef dan in Nederland. De leerlingen hier zijn ook zo anders. Ze moeten hier altijd de sommen overnemen in hun schrift, dit kost ontzettend veel tijd. Wanneer je de leerlingen dan opeens alleen de antwoorden op laat schrijven schieten ze al in de stress. Ook geeft de leerkracht hier vaak meer dan 1 uur en 45 minuten les terwijl er maar een uur op het rooster staat. Ik heb het vandaag in een uur gedaan en dan waren er nog leerlingen die 4 rijtjes sommen niet af hadden. De kinderen moeten als ze klaar zijn naar de taken; deze moeten ook nog eens allemaal uitgelegd worden anders kunnen ze ze niet maken. Lastig lastig allemaal! Maar wel erg leerzaam, op naar volgende week. Oefening baart kunst het zal vanzelf beter gaan!
Vanavond eindelijk weer eens hardgelopen na een weekje niets doen. Het viel me niets niet tegen ik heb heerlijk gelopen en ook nog een redelijke tijd. Daarna zijn we doorgefietst naar de mall voor ons avondeten, dat bestond vanavond uit macdonalds, ook niet verkeerd voor een keer 

Dit was alweer de 3e week die erop zit, het gaat echt snel hier. Ik heb me tot nu toe nog geen moment verveelt, gelukkig maar!
Ik houd jullie op hoogte tot de volgende keer!!
Liefss

  • 25 Februari 2015 - 11:45

    Trijntje:

    Mooi om te lezen dat het goed daar en nog veel mooier voor jou dat Stefan die kant op komt.
    Veel plezier nog en lekker genieten van alles om je heen.
    Liefs uit Westerhaar

  • 25 Februari 2015 - 15:08

    Rochelle:

    Hee Leonie,

    Wat leuk om te lezen al jullie belevenissen daar in Paramaribo!
    En wat leuk dat Stefan toch nog langskomt!

    Ik had ook nog wel even gekeken naar een goedkope vlucht, maar dat lukte niet in jullie vakantie en dan moest ik 2 weken vrij van stage en dat is al helemaal niet mogelijk.

    Maar mooi dat jullie het zo naar je zin hebben!
    En super leuk die filmpjes van jou les en de begin van de schooldag! Erg interessant om te zien!

    Nog veel plezier daar en mis jullie dames!

    Liefs, Rochelle

  • 25 Februari 2015 - 16:04

    Bernadette:

    Hoi hoi,
    Wat leuk om je verslagen te lezen! Het filmpje van rekenen is ook super!
    Heel veel succes nog!

  • 25 Februari 2015 - 22:53

    Ivo & Annemiek:

    Toppers! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Ik heb deze pagina aangemaakt om de mensen die het leuk vinden op de hoogte te houden van mijn avonturen in Suriname. Op 3 februari vertrek ik voor 3 maanden naar Suriname samen met een klasgenoot van de pabo. Ik ga proberen hier wekelijks een verslag op te plaatsen :)

Actief sinds 07 Nov. 2014
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 8370

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage + afstuderen in het Buitenland

Landen bezocht: