Alweer 1,5 week voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu Alweer 1,5 week voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu

Alweer 1,5 week voorbij

Door: Leonie Veldman

Blijf op de hoogte en volg Leonie

16 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal,

Ik zie dat het ontzettend lang geleden is dat ik een blog heb geplaatst, oftewel, dit gaat een hele lange worden haha!
Ik vind het nog steeds erg leuk dat iedereen mij volgt en de berichtjes die ik krijg op mijn blogs doen me goed. Ik zit hier nog steeds op mijn plek en heb nog geen heimwee, wie had dat gedacht.
Ik ga maar weer verder waar ik gebleven was met de laatste blog en dat is op donderdag 5 maart.
De dag voor het vieren van Holi Phagwa.

Donderdag 5 maart
Vandaag heerlijk wat langer liggen slapen! Na al dat slaapgebrek hier was dat niet erg! Lisette haar moeder en JP wilde graag zwemmen op hun laatste dag, helaas was dit niet mogelijk het zwembad was pas om 1 uur open en onze gasten moesten om 3 uur alweer met de taxi naar het vliegveld, niet echt de moeite waard dus. We zijn gezellig met de bus naar de stad gegaan om nog even op de markt te kijken. We hebben bij waterkant wast gegeten, het eten was hier echt lekker. Eemaal thuis heb ik met mama geskyped. Vervolgens heb ik nog even een aantal toetsen nagekeken van de kinderen en Divorce gekeken. In de avond zijn we naar de Holika verbranding geweest, dit vindt de avond voor Phagwa altijd plaats. Toen we weer terug waren aan de brokopondolaan hebben we ons Phagwa shirt gepimpt. We hebben even een mooi modelletje gemaakt van het oversized shirt. Erg leuk geworden, kijk maar bij de foto’s! Daarna zijn we wezen stappen bij Havana lounge, onze eerste keer stappen in Su. Gelijk goed bevallen, gezellig en leuke avond gehad.

Vrijdag 6 maart
Vandaag is het dan zo ver we gaan Holi Phagwa vieren. We waren natuurlijk gisteren uit geweest dus hebben toch nog een beetje kunnen uitslapen. Om 11 uur kwam ik uit bed en om 12 uur gingen we richting uitkijk naar de familie van Sanjay. Allemaal leuke nieuwe mensen ontmoet waar we gezellig Phagwa mee hebben gevierd.
Nu zullen jullie denken wat is dat nu precies, hier volgt de uitleg;
Het is een Hindoestaans feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt. Het is in feite een combinatie van een lentefeest en de overwinning van het goede op het kwade en een nieuwjaarsfeest. Het wordt gevierd door elkaar te bestrooien met kleurenpoeder, symbolisch wordt dan uitgedrukt dat iedereen gelijk is en dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen rangen en standen, armoede en rijkdom.
Bij aankomst bij de familie kregen we al snel een kleurtje. Schoon blijven was vandaag geen optie. Er wordt gezongen, gedanst en gegeten. We hebben elkaar onder gegooid met de verschillende mooie kleurtjes en met water, het water was dan weer wat minder haha.
Nadat we het bij de familie hebben gevierd zijn we weer even naar de brokopondolaan gegaan, hier hebben we ons even opgefrist om door te gaan naar het onafhankelijkheidsplein.
Daar was dj Chucky, het was er erg druk en gezellig. Eerst regende het behoorlijk hard en baalde we hier natuurlijk van, later toen het droog werd was het super gezellig, goede muziek en een leuke sfeer. Toen we thuis waren was de pret wat minder leuk, al die kleurtjes wilden niet van je lichaam of uit het haar. Maargoed dat mocht de pret niet drukken.

Zaterdag 7 maart
Vandaag hadden we pyamadag, we hebben eigenlijk maar weinig gedaan. We waren nog moe van Phagwa. Ik heb wat gerelaxed, een boekje gelezen en lekker in de hangmat gelegen.
Om 7 uur zijn we even naar de mall geweest voor een broodje van de Subway. Daarna hebben we gezellig een filmpje gekeken met ons drietjes.

Zondag 8 maart
Vandaag maar weer een relaxed dagje hihi. Wat gewerkt voor stage en school en verder weinig gedaan. Ik was vandaag weer super moe, ik slaap hier namelijk erg slecht, het is licht op mijn kamer en ik hoor veel geluiden. Om 4 uur zijn we richting het plein van 12 mei gefietst. Vandaag gingen we namelijk Zumba dansen van half 5 tot half 7. Dit is iets dat ik totaal niet kan, maar het was erg leuk. Toen we thuis waren hebben we pasta gemaakt en moordvrouw gekeken.
Helaas was de wifi verbinding niet zo goed dus de laatste 10 minuten alleen maar geluid met stilstaand beeld.

Maandag 9 maart
Vandaag een spannende dag, stagebezoek vanuit Nederland, Edmee komt een les bekijken. Ik was gelijk om 8 uur aan de beurt. Juf Zefanja (onderhoofd) kwam me heel lief even succes wensen en zij dat ik het allemaal wel kon. Altijd fijn om te horen voordat je je les begint. De les ging prima en de kinderen deden goed mee. De juf had ze ook streng toegesproken want ik had ‘examen’ hihi, zo had ze het tegen de kinderen gezegd. In de pauze gingen we het nabespreken en bleek dat de leerlingen bij Lisette de boel op stelten hadden gezet omdat de juf maar even had bedacht om verlof te nemen. Na de pauze hadden Dagmar en ik besloten om Lisette te helpen in de klas. Het waren indd net een dierentuin in Lisette haar klas, zelfs met z’n 3en kostte het ons veel moeite ze in het gareel te houden. Erg lastig!! Maar het is ons gelukt, Engelse les over ledematen maar even mooi vorm gegeven met hoofd schouders knie en teen in het Engels. Daarna even een tekenlesje over een tropische vogel en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. ’s Middags heb ik alle rekenschriften na zitten kijken van de les die ik had gegeven. Ik mocht het gelukkig mee naar huis (dat is hier niet gebruikelijk om langer te blijven of om het mee te nemen nakijken, dit doe je onder schooltijd) Daarna heb ik een dutje gedaan, ik was zo ontzettend moe. We hebben in de Mall een patatje gegeven en thuis nog Divorce gekeken.

Dinsdag 10 maart
Vanmorgen gingen we met juf Zefanja naar een school op Noord om deze school te coachten. Het was een prachtig mooie school. Daarna zou ik de rekenles geven maar het liep uit tijdens het coachen dus de juf was al begonnen met de rekenles. Wel heb ik voor haar een mooie planning kunnen maken van wanneer ze welke les moest geven om uit te komen voor de paasvakantie. ’s Middags hebben we niet meer zo heel veel gedaan. Iedereen heeft nog even voor zichzelf aan het verslag gewerkt.

Woensdag 11 maart
Vandaag hadden we weer stage, we gingen eerst naar stage en daar werden we opgehaald om met juf Zefanja mee te gaan coachen. De school waar we gingen coachen was erg mooi. Het schoolhoofd had de zaken prima in orde, fijn om te zien dat het ook zo kan. Eenmaal terug hebben we met Zefanja het één en ander opgezet om de vergadering van vrijdag goed te laten verlopen. Ook hebben we geholpen met de visie en de missie van de school. We hebben nog kort wat gewerkt aan ons verslag en toen was het alweer 1 uur. ’s Middags hebben we snel gegeten want Edmee kwam bij ons om over ons verslag te praten en over het onderwijs hier. Ook moest er nog een document komen voor de begeleiding in de stage. We hebben gezellig gekletst en een aantal zaken besproken die belangrijk waren. Daarna zijn Dagmar en ik even naar een kledingwinkel gegaan en door gefietst naar Wolly’s om daar wat eten mee te nemen. ’s Avonds zijn we optijd naar bed gegaan.

Donderdag 12 maart
Vandaag konden we heerlijk uitslapen. Nadat ik wakker werd ben ik even bezig geweest met ons onderzoeksverslag. Daarna zijn we met zijn 3en in de middag aan het knutselen gegaan. Wat een werk wat een werk al die materialen maken. Lisette moest rond half 5 bij de dokter zijn voor de gekke plekjes op haar voet en Dagmar ging mee. Ik bleef hier zodat ik nog wat dingetjes kon afmaken en Parveen kwam langs om me te helpen met tekenen en knippen! Tegen 6 uur waren Lisette en Dagmar terug. Het bleken parasieten te zijn om Lisette haar been, niet zo mooi dus!
’s Avonds hebben we een pizza besteld en daarna zijn we nog 2 uurtjes gaan slapen. We gingen namelijk weer stappen bij HavanaLounge, dit was weer super gezellig, om 4 uur lagen we in bed.

Vrijdag 13 maart
Vandaag een zware dag, na ongeveer 5 uurtjes slaap moesten we ons klaarmaken om naar stage te gaan. We zouden daar een vergadering gaan bijwonen van de school. Dit leek ons erg interessant en Zefanja wilde ons hier graag bij hebben. Bijzonder om te zien hoe het er hier aan toe gaat. Heel anders als in Nederland. We hadden zelf ook een aantal punten die we met de leerkrachten wilden bespreken, we hadden natuurlijk het één en ander gezien. ’s Middags zijn we verder gegaan met knutselen. Tegen 5 uur zijn Lisette en ik nog gauw naar de Mall gefietst voor haar medicijn. Ook heb ik toen nieuwe Birkenstocks gekocht, aangezien mijn anderen Phagwa niet overleefd hebben. Ze zijn er nog maar ze zijn een beetje gekleurd. ’s Avonds om half 7 hadden we een afspraak met Edmee, Zefanja en Vandana. Zij zouden met ons nog praten over de stage en als afsluiter zijn we gezellig wezen wokken bij Khazana. Het was een leuke en gezellige avond. Toen we terug waren om 11 uur hebben we Parveen en Chantal laten weten dat we terug waren, Chantal sliep al maar Parveen kwam nog even langs om film te kijken. Lucia de B gekeken en daarna snel naar bed aangezien we zaterdag ook weer vroeg op moesten!

Zaterdag 14 maart
Na weer een nacht met weinig slaap hooguit 3 uurtjes, gingen we vandaag naar Colacreek. Het is een recreatiepark waar ze een speeltuin hebben, huisjes die je kunt huren waar je kunt zitten en je kunt er zwemmen, het water is bruin en lijkt op cola, vandaar ook de naam.
We dachten dat we vandaag niet bruin zouden worden aangezien het erg bewolkt was. Ik heb heerlijk gezwommen en wat gelezen aan de waterkant. In de middag begon ik pijn te voelen aan mijn rug en mijn buik en zag ik dat ik ondanks dat het bewolkt was toch verbrand was. Het was vuurrood en erg warm! ’s Avonds hebben we pannenkoeken gebakken voor onze gasten, Chantal, Sanjay en Parveen. Daarna hebben we 1000 kaarten gedaan en vervolgens wilde we nog fifty shades kijken, maar iedereen viel in slaap. We zijn heerlijk naar bed gegaan.

Zondag 15 maart
Hoe ellendig kun je je voelen, ik kon niet op mijn rug liggen, niet op mijn zij en eigenlijk ook niet op mijn buik. Mijn hele lichaam is verbrand 
Overal had ik pijn en ik ben dus maar optijd mijn bed uit gegaan omdat ik toch niet meer kon slapen. Ik probeerde wat te lezen maar de letters dansden voor mijn gezicht, dat werd hem ook niet.
We gingen ’s middags naar het Cricket team kijken, we hadden donderdag een aantal engelsmannen ontmoet die vertelden ons dat het spel zondag gespeeld werd. We waren nieuwsgierig en zijn wezen kijken. Mijn rug deed steeds meer pijn en ik kon niet goed zitten op de houten bank. Maar ach wat geeft het, wie zijn gat brand moet op de blaren zitten! Hopelijk gaat het wel snel over haha.

Zo ik heb jullie weer helemaal bijgepraat over alle avonturen die ik hier mee maak!
Leuk dat ik zo toch aan iedereen kan laten weten wat ik allemaal heb gedaan.
Ik ga proberen volgende week weer een blog te plaatsen want deze week wordt er gewerkt maar ook worden er weer erg leuke dingen gedaan natuurlijk!
Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs Leonie

  • 16 Maart 2015 - 12:32

    Hennie En Trijntje:

    Leuk verslag Leonie en we zijn blij dat het je zo goed gaat daar in het verre Suriname.
    Je kan de tijd nu aftellen dat je liefje bij je komt en dan lekker samen genieten.
    Geniet nog even van het mooie land en de lekkere zon al is dat laatste iets te gevaarlijk met je rode rug hahahaha.
    Tot gauw en veel liefs van ons

  • 16 Maart 2015 - 17:09

    Rina Kikkert:

    Hoi Leonie,wat fijn dat je het naar je zin hebt en geen heimwee,dat kan ook bijna niet wat je bent behoorlijk druk zo te horen,school en feestjes,hoe gaat het met je verbrande lijf,knapt het al wat op?Veel plezier en groetjes van Freek en Rina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Ik heb deze pagina aangemaakt om de mensen die het leuk vinden op de hoogte te houden van mijn avonturen in Suriname. Op 3 februari vertrek ik voor 3 maanden naar Suriname samen met een klasgenoot van de pabo. Ik ga proberen hier wekelijks een verslag op te plaatsen :)

Actief sinds 07 Nov. 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 8358

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage + afstuderen in het Buitenland

Landen bezocht: