Alweer bijna een weekje voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu Alweer bijna een weekje voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu

Alweer bijna een weekje voorbij

Door: Leonie vEldman

Blijf op de hoogte en volg Leonie

02 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal,

Weer even een update van mij, ik probeer het nu wekelijks bij te houden anders wordt het allemaal zo lang om te lezen.
Momenteel is het hier bijna half 2 en kan ik niet slapen, bij jullie is het alweer bijna half 7.
Ben de afgelopen dagen ziek geweest en heb koorts gehad, misschien te veel liggen slapen.
Ook mis ik mijn lieve omaatje nog steeds heel erg na bijna 4 maanden dat ze er niet meer is 
Maar ik ga jullie hieronder niet teveel vervelen met niet zulke leuke dingen, ik ga verder bij de dag waar ik gebleven ben en laat jullie even weten hoe leuk de afgelopen dagen weer zijn geweest.

Vrijdag 27 maart
We zouden dus naar het casino gaan ’s avonds, hier had ik al over geschreven in mijn vorige blog.
Maar jullie weten natuurlijk nog niet hoe leuk of het was hihi.
We kwamen aan en er werd ons gevraagd naar ons identiteitsbewijs, hmmm geen van drieën had dit bij zich. Dat was even shit want die man liet blijken dat hij ons er echt niet in ging laten.
Toen kwam er een blanke man bij en die vroeg of we echt ouder dan 21 waren, we knikten alle 3 braaf en mochten toch naar binnen, nou dat hadden we gehad.
We zijn eerst maar eens een rondje door het casino gegaan om te kijken wat er hier allemaal te doen was. Het was best druk in het casino, vooral veel Chinese mensen.
Wij hebben besloten om roulette te spelen op een gokkast, vol goede moed drukte ik mijn 10 SRD, lees 2,50€ in de gokkast. In het begin ging ik nog wel goed, maar later werd het iets minder.
Er was een Nederlandse man die ons nog even het één en ander wees, hij had zelf al een mooi bedrag gewonnen. Na ongeveer een uur was ik het hem wel zat maar waren mijn credits nog niet op.
Ik besloot om gewoon echt maar dom te gokken en vooral veel in te zetten, binnen 5 minuten was ik er vanaf. Het was wel super handig dat de drankjes en het eten voor niets waren.
Tegen kwart over 12 hadden we het wel bekeken en zijn we even naar boven gegaan naar ‘rooftop’ het casino hoort namelijk bij een hotel. Bovenop had je een mooi uitzicht over de stad, verder was er weinig te beleven. We waren eigenlijk nog niet moe en wilde nog niet naar huis, dus we besloten een drankje te doen bij Garden. Het duurde eerst heel lang voor we een cocktail konden bestellen, maar het was het wachten waard. Dagmar kreeg zo opeens een cocktail van de barman en dat terwijl ze niet van alcohol houdt hihi. Daar in tegen kreeg ik een cappuccino milkshake en ik houd niet van cappuccino. We hebben het glas om geruild en waren beide tevreden hihi. Tegen half 2/2 uur was het mooi geweest en gingen we naar huis.

Zaterdag 28 maart
Ik was weer eens naar vroeg wakker, maar ik ben het al helemaal gewend hier, ik slaap echt slecht hier! Ik ben wel lekker blijven liggen maar tegen 10 uur kon ik niet meer en ben ik eruit gegaan. Tegen 11 uur ben ik gestart met bakabana te bakken. Helemaal alleen want iedereen sliep! Het is me nog gelukt ook. Toen ik bezig was met het bakken werden de slaapkopjes wakker, wel fijn voor ze dat ze zo heerlijk hadden geslapen  Na het bakken ben ik maar gauw onder de douche gedaan want ik stonk lekker naar zonnebloemolie. Wat ik nog niet verteld had is dat ik een rare wond op mijn rug heb! Onder de douche deed dit zo zeer dat het me toch verstandig leek om naar de dokter te gaan, Dagmar had dit al 2 dagen geroepen maar ik durfde niet!
Helaas was het weekend en was er geen enkele dokter in de buurt, ook konden we de doktoren die wel dienst hadden niet bereiken. Morgen maar weer proberen een dokter te bereiken. De bakabana had ik gebakken voor juf Zefanja (onze stagebegeleidster) dit had ik haar belooft te brengen op het kinderboekenfestival waar ze vandaag stond. Tegen half 4 waren we daar helemaal zeiknat van de regen, we waren net onderweg en toen begon het toch te plenzen. 1 geluk, in Suriname ben je zo droog! We hebben haar de bakabana gebracht en nog even gekletst en daarna zijn we naar huis gegaan. Hier hebben we de wedstrijd Nederland – Turkije gekeken en heerlijk onze bami van de markt opgegeten. Daarna hebben Lisette en ik een discodutje gedaan, Dagmar kan dat niet, dat is wel lastig voor haar! In de avond zouden we naar ZsaZsaZsu gaan maar helaas was hier een javaanse avond en raden ze ons aan naar Touche te gaan. Juf Zefanja ging ook mee dus wij vonden het helemaal leuk. Om half 2 waren we bij Touche en was het erg rustig, we baalde wel een beetje. We stonden boven maar beneden was ook een zaal, na een uurtje zijn we hier naar toe gegaan. Gelukkig waren hier meer mensen en was er een betere dj. Toen we terug wilden namen we een straattaxi, dit was geen succes! Hij wilde ons oplichten voor 35 SRD, wij zijn natuurlijk niet gek we konden heen voor nog geen 20 SRD. Hij heeft ons bij juf Zefanja uitgezet en toen hebben we 1660 gebeld.
Het was een erg gezellige avond!

Zondag 29 maart
Ik heb super slecht geslapen want we waren erg laat terug en ik kon natuurlijk weer niet slapen dus het was licht toen ik eindelijk moe werd  We hebben de hele dag weinig gedaan behalve een beetje hangen. Ik was moe en had veel pijn aan mijn wond. Gelukkig moest ik om 5 uur naar de dokter. Normaal gaat de tijd hier veel te snel, maar dan gaat het tergend langzaam. Rond 2 uur ben ik in bed gaan liggen om vervolgens om 4 uur wakker te worden. Dagmar, Lisette en Chantal waren al druk aan het koken. Tegen kwart voor 5 gingen Chantal en ik richting de dokter, ik was super zenuwachtig. Chantal wilde me eerst ook nog alleen laten gaan en Sanjay gaan halen, gelukkig heeft ze dit niet gedaan en is ze zo lief geweest mee te gaan. We kwamen aan en ik schrok me dood, een houten hutje, hmmm oke. Chantal zei: ‘Leonie, misschien valt het van binnen wel mee’. Nou wij naar binnen maar nee hoor, het viel echt niet mee. Dat viel Chantal ook meteen op. We riepen ‘Hallo’ want er was niemand, de dokter kwam er gelijk aan. De dokter nam ons mee zijn spreekkamer in, waar het er redelijk netjes uitzag maar vooral niet schoon! Hij waste niet zijn handen trok zo mijn verband van de wond en ging er een beetje aan drukken. ‘Hmmm, Ingegroeid haarzakje dat ontstoken is, loop maar even mee’ zei hij. Op naar de kamer er naast, hier schrok ik nog meer! De behandeltafel was niet bedekt met een doek of iets zoals bij ons. Op een grote tafel stond van alles wat betreft ‘gereedschap’ en niets leek steriel. Ik moest gaan liggen maar wilde eigenlijk niet. Chantal heeft me een beetje gerust gesteld. De beste man zei dat die het eruit moest gaan halen, hij maakte het schoon met alcohol en dit deed al pijn. Vervolgens pakte hij een pincet of iets en trok iets uit de dikke bult. Ik moest echt huilen, ik was zo bang vooral omdat niets steriel was en hij zijn handen niet had gewassen. Daar kwam dan ook nog bij dat het gewoon erg veel pijn deed. Chantal zei dat het net een bolletje katoen was dat eruit kwam, heel vreemd! Hij ging er weer met alcohol overheen, auw, en daarna dekte hij de wond af met een beste lap en wat tape. Ik kreeg antibiotica voor de infectie en naproxen voor de pijn. Eenmaal buiten was ik opgelucht, het zou nu beter worden maar ik ga nooit weer naar een weekend dokter! De terugweg zijn we langs Roopram gegaan voor de roti die wilde we eten bij al het lekkers dat we hadden gekookt. Toen we terug waren hebben we samen gegeten, ik ben rond half 8 naar bed gegaan want ik had veel pijn en was moe.

Maandag 30 maart
Het laatste weekje stage voor de vakantie! Er moeten nog wat producten getest worden dus we moeten aan de bak. Helaas voelde ik me totaal niet lekker, ondanks dat ben ik toch naar stage gegaan. De spullen moesten getest worden en dat kon niet wachten. Dit heb ik dan dus ook maar gedaan, toen ik Dagmar moest filmen heb ik vooral gezeten. Ik was erg misselijk en bang om te vallen omdat ik ook duizelig was. Eenmaal thuis heb ik mijn spullen aan de kant gegooid en ben in bed gaan liggen. Ben er pas weer uitgekomen toen Lisette haar zusje Stephanie er was om even kennis te maken. Na een uurtje ben ik weer naar bed gegaan want ik was zo moe en slecht te pas. Toen ik mijn temperatuur ging meten bleek dit erg hoog 39.1. Chantal gaf me de tip Gember te koken en dit water op te drinken, dit heb ik om 11 uur maar gedaan want ik moest er toch uit voor de antibiotica. Om 5 uur moest ik daarvoor weer wakker worden, lekker vermoeiend. Ik zweette me dood in bed maar had het ontzettend koud. Heerlijk een griepje dat kon er ook nog wel bij!

Dinsdag 31 maart
Vandaag hebben de kinderen op stage snoeppauze, dit hebben ze meestal voor de vakantie of als er iet speciaals is. In deze pauze is er van alles te koop zoals: stroop, popcorn, bami, nasi, sate, snoep en noem maar op! Deze pauze is er om de schoolpot te spekken, de leerlingen kunnen al deze lekkere dingen dan gaan kopen. Helaas was het voor mij niet zo leuk, ik kon niet mee! Ik had nog steeds 39.1 en veel last van hoofdpijn, keelpijn en mijn wond, ook was ik bij vlagen misselijk.
Ik heb veel in bed gelegen, toen ik toevallig om half 11 eruit was hoorde ik opeens ‘klop klop’. Ik ging kijken en Chantal stond voor de deur, super lief ze kwam samen met Sanjay op ziekenbezoek.
We hebben even gezellig gekletst en wat dingetjes besproken voor tripjes in de vakantie.
Tegen half 1 gingen ze weer weg, ik was doodop en vraag me niet waarvan want ik had niets vermoeiends gedaan. Ik ben weer in bed gaan liggen, ’s middags er weer even uit en daarna weer er in. Tegen 5 uur maar even gaan douchen en mijn wond verzorgen. Deze ziet er overigens stukken beter uit. Er zit geen pus meer in, wel is het nu een lelijk gapend gat, benieuwd hoe z’n litteken dit gaat worden. 
’s avonds kwamen Sanjay en Chantal weer langs, ze gingen samen met Dagmar naar Wolly’s om lekker patatjes te halen. Daarna hebben we met zijn allen gekaart. Om 10 uur was ik zo moe dat ik gelijk naar bed ben gegaan.

Woensdag 1 april
Het is geen grap het is 05:30 en ik heb nog steeds 39.1 koorts, gisteren heeft het even geschommeld naar 38.7 maar nu is het weer 39.1. Niet leuk want ik wilde heel graag naar stage! Ook hoest ik de longen uit mijn lijf en doet mijn keel pijn. Ik heb besloten toch in bed te blijven liggen en uit te zieken anders heb ik niets aan de vakantie. Dit was een strak plan want toen ik om 9 uur wakker werd badend in het zweet voelde ik me beter. Ik ben heerlijk gaan douchen en was wat meer opgeknapt. Ook de koorts was wat gezakt. Ik was blij dat ik me stukken beter voelde. Dagmar en Lisette kwamen weer van stage en hadden heel goed gewerkt, ze hadden het magazijn opgeruimd, ik vond het echt jammer dat ik er niet bij kon zijn! Het leek me interessant te zien wat ze allemaal hebben maar waar ze niet mee werken. Ik heb maar even de was gedaan, het traplopen was vermoeiend, schandalig eigenlijk! Toch nog niet helemaal hersteld. Lisette en haar zusje gingen lekker de stad in en Dagmar en ik besloten aan ons onderzoek te werken. Ondertussen hebben we ook gezellig geskyped met familie. Dagmar stelde voor om een broodje te eten van de subway als avond eten. Ik vond dit een prima idee, een broodje kon ik wel aan. De heenweg ging het fietsen wel maar de terugweg was ik erg moe en duizelig. Belachelijk dat je niet gelijk weer kunt doen wat je leuk vindt maar helaas.
Vanavond heb ik eventjes muziek geluisterd en daarna hebben we de Lion King gekeken met z’n allen.

Donderdag 2 april
Voor deze dag hebben Dagmar en ik in gedachten om weer bezig te gaan met ons literatuuronderzoek. Dit was een prima plan want de huisbaas kwam ons vertellen dat ze morgen bezig gaan met de bestrating. Weggaan kan op zich prima maar beter dat we niet door het zand baggeren. Ook moet er nog geskyped worden met vrienden en familie. Ik moet auntie en mama natuurlijk wel instructies geven over wat ze allemaal mee moeten nemen of mee moeten geven hihi.
Want over iets minder dan een weekje krijg ik al gezellig bezoek uit
Nederland, vriendlief, Auntie en Bartoom komen allemaal leuke dingen met mij doen! Ik ben helemaal enthousiast over alle tripjes die we nog gaan maken. Ook vind ik het fijn om hen weer even te zien en lekker met ze te kunnen kletsen. Ik heb het hier niet al die tijd makkelijk gehad, oma veel gemist en noem maar op. Het is fijn dit even met je naastte te kunnen bespreken en dan wel in real life en niet via skype! Hoewel dat natuurlijk ook al heeeeeeel prettig is!
Vanavond is er in Enschede natuurlijk the passion waar iedereen naar gaat kijken, voor jullie om half 9 maar wij gaan proberen live mee te kijken om half 4 ’s middags. Heerlijk dat tijdsverschil hihi.
Ik ben jaloers op de mensen die heen gaan, dit is echt wel een minpuntje van dat ik hier zit! Ik had er super graag bij willen zijn!
Voor de avond hebben we nog weinig in de planning, maargoed met ons weet je het maar nooit 

Dit was mijn blog voor nu, ik hoop dat het leuk was om te lezen. Ik vind het geweldig jullie reacties te lezen!! Super lief dat jullie me volgen. Ik zou zeggen tot over een weekje, dan wordt er weer een nieuwe update geplaatst 

Liefs Leonie

• 02 April 2015 - 07:26

Elma:

Hoi! Wat leuk om al je belevenissen te lezen! Beterschap en geniet van je laatste periode!

• 02 April 2015 - 11:10

Linda:

Pas je wel goed op jezelf? Als de griep aan blijft houden toch even naar de dokter hoor. Nog 1 weekje, ook wij hebben er zin in. Xxx auntie

• 02 April 2015 - 13:21

Rina Kikkert:

Was gezellig om je verhalen te lezen,alleen jammer dat je je eigen niet helemaal lekker voelt,hoop dat je volgende week beter bent.Goed uitzieken en veel plezier samen,groetjes XXXX

• 03 April 2015 - 00:06

Iris:

Hoi Leonie, wat vervelend dat je ziek bent! Ben je inmiddels alweer beter? En veel plezier nog daar! Geniet ervan!! Je bent wel een bikkel hoor! X Iris