De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Leonie Veldman

Blijf op de hoogte en volg Leonie

11 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Weer een update van mij!!
Leuk dat iedereen mijn berichtjes leest en reageert!
De eerste week zit er alweer op, hij is voorbij gevlogen.
Na onze indrukwekkende ontmoeting op stage donderdag hadden we vrijdag een gesprek met meneer Jahgroe, van het pedagogisch instituut.
Zaterdagmorgen moesten we er weer op tijd uit om een cursus coaching van Vandana Ramlal bij te wonen over de nieuwe rekenmethode.
De coaching was erg interessant en nuttig voor ons onderzoek, we kunnen veel informatie hiervan gebruiken, dat is prettig.
Zondag hadden we een heerlijke vrije dag, even bijtanken voordat we officieel met de stage beginnen. Uitslapen was er helaas niet bij om 08:00 was ik al wakker en kon niet meer slapen.
Heerlijk even in m'n eentje op het balkon gezeten en rustig mijn ontbijtje gegeten. Daarna de hele middag liggen lezen en relaxen. Lisette was beneden bij de buurtjes om te helpen met koken.
's Middags wilde ik meloen maken voor Lisette en Dagmar, ik wilde ze verassen maar ik schrok een beetje van alle mieren op het aanrecht.
Ik riep Dagmar en die zei dat er vast iets in de la moest liggen waar de mieren op af kwamen. Nou dat klopt, er zat niet wat in de la maar er was een gekko platgewalst tussen de la en het aanrecht!
Sam en Kamla gingen Roti maken en wij mochten blijven eten. Echt super lief. Vegetarische roti, een pannenkoekje met pompoen, uit, knoflook, zout en peper. Daarna zijn we naar ons onderschoolhoofd Zefanja gefietst om te kijken hoelang we er ongeveer over zouden doen.
Daarna wilde we even naar de Petuniastraat om te kijken naar de hardloopbaan die daar was. Ik ben er heen gelopen en de meiden zijn meegefietst. Een erg mooie baan waar ik me zeker op kan gaan vermaken deze 3 maand. Zo kan ik toch nog een beetje in vorm blijven!
's Avonds moordvrouw gekeken en daarna op tijd naar bed voor de stage.

Stage dag 1 Maandag
Maandagmorgen half 6 ging de wekker! De eerste stage dag brak aan.
Op de fiets naar juf Zefanja om vanaf daar met de schoolbus naar de school te gaan.
Helaas was mijn leerjaar er vandaag niet want de leerkrachten waren op training. Wel mocht ik in een ander leerjaar kijken.
Ik heb gekeken bij leerjaar 6 (groep 6) waar rekenen en taal op het programma stond. Toen de juf begon bleek dat de leerlingen een toets hadden verknald en dat ze deze opnieuw mochten doen, een herhaalrepetitie. Dit heeft maar liefst één uur geduurd. Een leerling gaf aan dat hij vergeten was te leren. De juf zei;'Dat is goed, dan maak ik een mooi vergeetcijfer'. Geniaal, een vergeetcijfer!! Vervolgens haden de leerlingen taal, hierbij luisterden ze in het begin heel erg goed. Later was de aandacht weg. Na de pauze ben ik aan mijn verslagen gaan werken in het kantoor van juf Zefanja waar ze voor ons een bureau heeft laten neerzetten, erg fijn!
Op de terugweg van stage wilde we langs de vreemdelingenpolitie gaan ivbm het verlengen van ons visum. Wat bleek nu, Dagmar en ik blijven 1 dag te lang, ze werken niet op basis van dagen maar op basis van maanden. We zijn 3 februari gekomen en zouden dan 3 mei weer terug moeten maar ons vliegtuig vertrekt 4 mei, dat is nog even een dingetje!
Meneer Kalpoe (onze huisbaas) heeft een aantal connecties bij de vreemdelingendienst dus met hem gaan we het nog eens proberen.
We zijn maar doorgefietst naar de Mac voor een happymeal en een mcFlurry om ons te troosten haha.
's avonds heeft Lisette heerlijke wentelteefjes gemaakt voor het eten.

Stage dag 2 Dinsdag
Vandaag er weer vroeg uit om weer te fietsen en met de schoolbus naar stage te gaan. De dag begon al erg bijzonder. De leerkracht van leerjaar 4b was er niet, dit was de groep waar ik wilde observeren ik verdiep me namelijk in beide groepen 4.
Ik stelde de andere leerkracht voor om te helpen. De leerlingen keken hier raar van op en moesten lachen dat ik voor de klas stond. Ik legde uit dat ik in Nederland ook juf was. vervolgens vroeg ik ze de rekenboeken uit te delen. Tot dusver ging het goed, ze luisterden, dat was al heel wat voor deze kinderen. De juf van het andere leerjaar 4 kwam kijken en legde som 1 uit, dit zou ik doen, erg vreemd dus! Vervolgens kwam er een andere juf, de juf van groep 3 zij ging toezicht houden.
Ze riep tegen de kinderen dat ze alles moesten maken en dat ze stil moesten zijn. De leerlingen maakte de sommen en kwamen bij mij om het te laten corrigeren. Tegen 9 uur kwam de 'officiële' juf toch nog.
Ik werd gehaald door Lisette, we gingen met juf Zefanja mee op coaching om te kijken hoe ze de andere scholen helpt met de nieuwe rekenmethode. Tegen 11 uur waren we weer terug en ging ik weer naar de groep waar ik 's ochtends was. De leerlingen waren nog bezig met de rekenles. Tussentijd hadden ze wel gym gehad, maar verder niet. De leerlingen hadden dus in één ochtend gym en rekenen gehad, dat was het! 's Middags was het zo warm dat we heerlijk in ons zwembadje zijn gaan liggen met een boek. 's Avonds hebben we nog weer even ons best gedaan op de trimbaan. Toen hoorde we dat er 1 mei een 10 km wedstrijd is van Telesur. We willen ons best gaan doen om hier voor te trainen. En vervolgens tegen 8 uur een heerlijke Moussaka schotel gegeten.

Stagedag 3 Woensdag
Vandaag weer een leerzame dag gehad, vooral gezien hoe het niet moet in het onderwijs. Wat een wereld van een verschil met Nederland, en dan roepen wij maar dat we ze soms achter het behang willen plakken.
Nou dan mag je hier wel heel veel behang hebben, wat zijn de kinderen respectloos en wat zijn de leerkrachten makkelijk.
Ik heb de rekenles bij de juf van gisteren nog eens geobserveerd om te zien of het vandaag misschien anders was. In de klas zitten 41 leerlingen en er zijn normaal 2 juffen. Vanmorgen was er in het begin maar één later kwam de andere, veel te laat!
De juf had alles al op het bord geschreven, dat scheelde tijd. Ze begon erg goed met de automatiseringssommen, ze deed er 2 voor en daarna mochten de leerlingen ze zelf maken. Ze gaf de leerlingen 5 minuten hiervoor. Dit duurde maar liefst 12 minuten. Daarna roept ze dat iedereen zijn potlood neer moet leggen en de leerlingen moeten klassikaal opdracht 2 opdreunen. Wanneer ze hem samen met de leerlingen heeft gemaakt laat ze het de leerlingen ook nog eens overschrijven van het bord. Wanneer dit niet snel genoeg gaat dreigt ze het eraf te vegen, dit doet ze tot 5 keer toe maar ze veegt niets weg. Dit duurde ongeveer een half uur daarna ging ze de leerlingen opdracht 3 uitleggen. Ze mochten even aan het werk en daarna ging ze opdracht 4 uitleggen. Deze had ze ook gezamenlijk kunnen nemen.
De leerlingen die niet mee kunnen komen hebben pech, wanneer ze klaar is met de uitleg zet ze de leerlingen aan het werk en gaat zelf aan haar bureau zitten met haar mobiel en kijkt wat na. Wanneer de leerlingen aan het kletsen waren schreeuwde ze telkens en waarom is het onrustig? Ik wilde heeel graag schreeuwen; 'omdat de helft het niet begrijpt en de andere helft allang klaar is en moet wachten'. Helaas kon dit natuurlijk niet. De leerlingen hebben al met al 1 uur en 3 kwartier rekenles gehad. Er werd niet gedifferentieerd en de leerlingen die het niet kunnen hebben gewoon pech!

Al met al dus al een druk en bijzonder begin van de week gehad. Mochten er nog tips zijn ik hoor het graag. Vanaf volgende week mag ik namelijk ook lessen gaan verzorgen in de groep. We zullen zien wat de rest van de week ons brengt. Vrijdag is er een valentijnsproject op het SPI. De studenten moeten dan dansen voor een cijfer, hiervoor zijn wij ook uitgenodigd.
Ik houd jullie op de hoogte!!

  • 11 Februari 2015 - 20:07

    Nathalie:

    Leuk Leonie! :)
    Geniet er lekker van

  • 11 Februari 2015 - 23:15

    Elma:

    Geweldig om je ervaringen te lezen. Heel erg veel plezier!

  • 12 Februari 2015 - 08:56

    Annemarie:

    Klinkt allemaal super leuk daar Leonie!
    lekker dat je zon hardloopbaan.
    Succes nog en veel plezier .

    Liefs Annemarie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Ik heb deze pagina aangemaakt om de mensen die het leuk vinden op de hoogte te houden van mijn avonturen in Suriname. Op 3 februari vertrek ik voor 3 maanden naar Suriname samen met een klasgenoot van de pabo. Ik ga proberen hier wekelijks een verslag op te plaatsen :)

Actief sinds 07 Nov. 2014
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 8371

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage + afstuderen in het Buitenland

Landen bezocht: