Eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu Eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leonie Veldman - WaarBenJij.nu

Eerste stagedag

Door: Leonie Veldman

Blijf op de hoogte en volg Leonie

06 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Vandaag was het dan zo ver onze eerste stagedag!
Gisteravond hadden we eerst even wat gegeten bij 'roopram' de MAC van Suriname. Helaas viel me dit erg tegen, ik had Rijstkip dit was rijst met kousenband en 3 kippenpootjes, het lag in kerriesaus die erg pittig was.
Niet echt mijn ding dus, we moesten daarna snel weer naar huis lopen omdat we een afspraak hadden met Vandana Ramlal over onze stage, zij is onze begeleidster in Paramaribo.
Van de bewoners hier in de buurt hoorden we niet veel goeds over de school waar we stage zouden lopen.
Vandana was erg positief en dacht dat we veel konden leren op deze stageschool ondanks dat deze stageschool ver weg is van ons huis.
We zijn vanochtend eerst een kwartiertje gaan lopen naar het CPI waar Vandana haar auto had geparkeerd voor haar lokaal zodat we haar konden vinden.
Zij ging ons naar de stageschool OS hannaslust brengen waar we met open armen werden ontvangen door het onderschoolhoofd, Zefanja.
We mochten alles vragen en uitproberen van haar, we kregen in haar kamertje 3 tafels met 3 stoelen waar we ons terug konden trekken.
Wanneer we dan even niet in onze stageklas willen zijn konden we ons hier terug trekken. Eerst hebben we wat formele dingetjes besproken ook over het onderzoek en daarna hebben we een rondleiding gehad en kennis gemaakt met de leerkrachten. Op de school zitten 700 leerlingen en er werken 40 leerkrachten. Gemiddeld zijn er klassen van 40 leerlingen. Dagmar loopt stage in groep 3, Lisette loopt stage in groep 5 en ik ga stage lopen in groep 4. Hier zijn we erg tevreden over. Toen de rondleiding voorbij was hadden de kinderen pauze. Wij zaten op een bankje voor een lokaal en werden van alle kanten bekeken en ondervraagd. De leerlingen kwamen naar ons toe met vragen als;
- Hoe heet je?
- Waar kom je vandaan?
- Bij welke klas wordt jij de juf?
Het was erg leuk om te zien dat de leerlingen zo geïnteresseerd in ons waren. We waren erg een bezienswaardigheid op zich.
Normaal gaan zijn wij aapjes aan het kijken, nu waren wij de aapjes haha.
Na de pauze gingen we de klas in met de leerlingen, we moesten even onze stoel uit het lokaaltje van mevrouw Zefanja halen omdat er geen stoelen over zijn in de klas van de kinderen.
Er zijn twee groepen 4 waar ik beide mocht kijken, ik ben vandaag de ochtend in 1 groep geweest om een beetje een idee te krijgen van hoe het gaat. De leerlingen zijn erg druk en doen weinig op de leerkracht uit.
De leerkracht heeft niet echt overwicht op de leerlingen, ze schreeuwen veel maar doen niet echt wat ze zeggen.
Ik zag een spellingsles die er niet op leek en het rekenen was ook erg bijzonder. In Nederland werken we op 3 niveau's, dit willen ze hier nu ook implementeren en daar zijn ze ook mee bezig.
De juf ging eerst alle kinderen in rijen zetten, de 1 ster kinderen zaten bij elkaar, de 2 ster zaten bij elkaar en de kinderen die de 3 ster oefeningen gingen maken zaten bij elkaar.
Dit alles kostte zo ongeveer 15 tot 20 minuten en er was dus nog niets gedaan. Vervolgens ging ze per groep uitleggen wat er gedaan moest worden. De leerlingen van de 1 ster waren eerst aan de beurt en de rest deed niks, de 1 ster leerlingen moesten na 1 voorbeeld aan het werk.
Zo ging het ook met de 2 ster en de 3 ster leerlingen, erg bijzonder.
Ze kregen niet veel voorbeelden en moesten het maar maken.
Erg wennen voor ons alle 3 kwamen we achter toen we elkaar weer spraken. Vooral het schreeuwen vonden we erg indrukwekkend.
De leerkracht schreeuwt bijvoorbeeld; Jij jonge jij doet niets jij bent lui weetje, ga naar mij luisteren!
Vervolgens doet de leerling niets en luistert nog niet naar de leerkracht.
De leerkrachten gaven ook aan dat het erg veel energie kost.
Tegen 1 uur is de school uit en staan de leerkrachten ook gelijk klaar voor de schoolbus die hen komt halen. Het is de schoolbus voor de leerkrachten, wij gingen mee naar juf Zefanja haar huis om te kijken waar we 's ochtends heen moeten fietsen als we met de schoolbus willen. Eenmaal daar ging juf Zefanja vertellen dat ze een taxi kon bellen voor ons maar deze moesten we betalen (erg duur). We besloten te gaan lopen, na 1 uur en 1 kwartier waren we eindelijk weer terug bij ons huis.
Eenmaal daar waren we doodop, we liepen namelijk in de brandende zon. We hebben even een broodje gegeten en wat geskyped met familie en vrienden en wilden toen naar de markt en onze fietsen halen. De buurtjes van beneden gaven aan dat de markt wel afgelopen zou zijn maar dat we wel onze fietsen konden halen. Eenmaal bij het fietsverhuur aangekomen zat hij om 17:00 dicht. Helaas waren wij daar om 17:30, wat een pech wat een pech! We wilde op de fiets naar de Macdonalds vanaf ons huis dat kon dus ook niet meer! Onderweg naar de bussen hebben we een heerlijk patatje speciaal gegeten bij een Nederlandse patatkraam! Vervolgens aangekomen bij de bus ging lijn 1 niet meer, achjee dat meeeeeeeen je niet! Alsof het niet erger kon, gelukkig zij de buschauffeur dat we lijn 8 konden nemen. 's Avonds is het zo dat je moet wachten tot de bus vol is. We hebben dus even een kwartiertje daar stil gestaan. Daarna zijn we gaan rijden naar de brokopondolaan. Gelukkig zijn we veilig weer thuis gekomen, in het donker moet je hier namelijk niet op straat zijn. Nu zitten we heerlijk op ons balkon te genieten van de muggen die ons lek willen prikken.
Morgen hebben we een gesprek met meneer Jahgroe van het Pedagogisch Instituut (pabo in Suriname). Daarna gaan we morgen onze fietsen ophalen, dit keer bij een andere fietsenhandel want we zijn er achtergekomen dat het daar goedkoper is, misschien toch maar goed dat we de fietsen niet konden halen.
Tot nu toe al veel leuke dingen gezien en beleefd, zaterdag hebben we een training over rekenonderwijs en dat in het weekend!
Vanaf maandag starten we echt met stage lopen elke maandag, dinsdag en woensdag. Al met al spannend dus, ik hou jullie op de hoogte!

Liefs uit Paramaribo

• 06 Februari 2015 - 07:25

Rochelle:

Hee Leonie!

Wat een gedoe allemaal met die bussen!
    Maar gelukkig zijn jullie veilig in huis aangekomen!
    Wat leuk om jullie verhalen en pas goed op elkaar!

Liefss

• 06 Februari 2015 - 09:33

Trijntje :

Geen leuk begin maar dat maakt je alleen maar sterker om te laten zien dat je het kunt.
    Succes volgende week en maar afwachten dan of jij de kids stil krijgt
    xxx Trijntje

• 07 Februari 2015 - 12:47

Auntie Linda:

Lijkt mij een hele uitdaging hoor en heel leerzaam uiteindelijk. Laat ze maar eens even proeven hoe de Nederlandse kindjes les krijgen.
    En wat betreft het vervoer en de attitude van de leraren.........tsja ik denk dat je hier met recht kunt zeggen: "welkom in Suriname"!
    Veel plezier nog meisjes. X auntie en Bartoom